Miljökänslig eller??

Just nu hör ni mig muttrar över att Ella är "miljökänslig" när jag tränar men här måste jag skilja tydligt på tävlingslydnad och i vardagen. För att vara rättvis analyserade jag min transport till jobbet. 10 minuters promenad genom skogen lös, aldrig längre bort än 10 meter från mig. Därefter koppel över en skolgård med alla 6-12 åringar ute, ögonkontakt hela vägen. Ytterligare en 10 minuter genom bostadsområde, fri men vid min sida största delen med kontakt. Sprang 200 meter förbi vårdcentralen och parkeringen i centrum för att hinna med bussen som väntade, sprang vid min sida i koppel inget drag. Väl på bussen kommer ett helt dagis på, tur nog hade jag satt in Ella mellan sätena på bussen. Men då alla platser tog slut stod några barn runt mig och Ella så jag knöade in Ella närmare bussvä......ggen och satte mig över för att ytterligare barn skulle få sittplats. Ella lägger sig vid våra fötter, barnet klappar och pratar med mig och Ella. Ella nosar försiktigt på flickans hand sedan lägger hon ner huvudet trots hög ljudnivå och mycket rörelse. Alla ska gå av bussen samtidigt, flera barnhänder sträcks fram på vägen ut och klappar Ella på huvudet, Ella sitter lugnt kvar. Springer in på tunnelbanestationen, Ella och jag ska igenom den automatiska spärren innan den stängs, på väg upp för trappan ser jag en man med vit schäfer strama upp kopplet och vira det runt ledstången och ställa sig mellan oss och hunden, jag tar Ella på höger sida och skyndar förbi, ingen reaktion från Ella. På perrongen tränar Ella mig genom att i väntan på vagnen göra platsliggning med haktryck, man med telefon går nästan över svansen, hakan ligger kvar i marken. På tunnelbana kommer två unga tjejer rusande emot oss stojandes, de hade kommit på att de skulle av vid denna hållplats, Ella fortsätter på, efter en hållplats går vi av möter direkt en cockerspaniel nos mot nos, Ella viftar på svansen och vill hälsa. Nu är det bara en kort transport till kontoret på 200 meter. Miljötränad, check. Hur har din morgon varit?
Skrev jag i morse på FB, för det finns såå mycket att vara nöjd med. Det där med tävlingslydnad är ju bara ett annat sätt att aktivera sig och sin hund men ibland blir man så himla nördig :)

Jag hade tänkt tävla en gång till inomhus innan våren gör sitt på planerna. Det är en tävling i "vår" hall i Kungsör. Vår är väl att ta i men det känns lite så. Men när jag öppnade mailboxen fanns ett mail med rubriken "Bortlottad". Hm, kändes jättetråkigt och man kände sig lite "ratad". Men nu får i ta nya tag. Det finns tre representanter av rasen på plats. Merci med Petra och Johan med Chica och Tova. Lycka till önskar vi dem.

Kommentarer
Postat av: Petra Merci & Ester

Tack för lyckönskningen :) Det kan verkligen behövas,om jag nu åker dit. Anmälda är vi ju i alla fall. Synd att ni blev bortlottade.Kan man bli det i alla klasser eller hur funkar det.? Ni är i alla fall jätteduktiga tycker jag.Tror att det kommer ta lång tid för oss innan vi är så duktiga.Kan du smitta mej lite med "nördigheten" ;)

Kram Petra

2012-03-08 @ 13:28:44
URL: http://www.nogg.se/lufsen
Postat av: Ulrika Calmegård

Hej.

Så duktig Ella är! Och du :-)

2012-03-08 @ 21:03:50
URL: http://calmigos.se
Postat av: Margareta och Ginnis

Vet inte vem jag ska gratulera dig eller Ella. Såå duktiga båda två. Och vilken bra träning med alla bytan av miljöer. Svårare ute på landet där man sällan möter folk. Och det märks när vi tränar lydnad i appellen. Jag måste träna massor där det finns en massa störningsmoment om tävlandet ska gå bra.

2012-03-19 @ 22:04:11
URL: http://perroginnis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0