3 Tävlingar på en vecka

Veckan efter vi hade varit hos Niina hade ag anmält mig till 2 kvällstävlingar i lydnad.
En på Värmdö BK. Väl där bestämde jag för att enbart träna på allt nytt. Framförallt jobba med fria följet. Efter att ha missat samlingen och nästan blivit diskad då jag höll på att korsa planen så fick jag fina poäng på gruppmomenten. När det sedan var vår tur, följde jag min uppgjorda strategi och la ut 2 bollar som externbelöning innan jag gick in på planen nu fick det bära eller brista. Fria följet har aldrig gått så bra på tävling. Jag schablade på stegförflyttningarna men det var också allt :)
Det flöt på bra under sättande och inkallningen, Vid rutan strulade externbelöningen till det hela. Ella drog rakt mot rutan men vek av någon meter till höger där bollarna låg. Men hon stannade på mitt kommando och till slut fick jag in henne i rutan, svettigt men ack så nyttig information. 5 fick jag på rutan. Sedan flöt allt på ok igen fram till Fjärren där hon ställde sig jättefint men på skiftet till sitt "tjuvstartade" Ella och jag fick blackout så jag ställde inte henne igen vilket gjorde att vi missade ett skifte. Detta innebar att vi missade 1:a priset med 4 poäng. men fick mycket goda ord från domaren som menade på att missarna var mina. "Du måste lära dig att gå stegförflyttningarna och att hålla dig "kall" under fjärren, men att resten såg jättefint ut och att ni hade en riktigt bra position i Fria följet". Bara denna mening från domaren var en stor vinst för mig, som vi har kämpat.
Detta var en jättebra "träning" på vårt nya tänk. Jättenöjd med Ella, jättenöjd med mig själv och tydligt vad vi ska jobba med.
 
Dagen efter bar det av till Tyresö, men denna tävling var jag inte nöjd med vare sig mig själv eller min förberedelse.
Fick lov att lägga om externbelöningen 3 gånger, då de ställen jag la dem på blev befolkade. Detta störde våra förberedelser. Sedan under sitt i grupp blev det jättetokigt då hunden bredvid reste på sig och hans förare började tillrättavisa honom mitt under momentet, sedan fick föraren tillrättavisning av domaren så Ella reste sig på platsliggningen och flyttade fram 5 meter då hon helt klart var påverkad av detta. Med startnummer 1 hade jag ingen bra strategi att "sudda bort" Ellas obehag. Där och då skulle jag ha brutit, men så duktig var jag inte. Den tävlingen lägger vi till handlingarna med en erfarenhet rikare.
 
Då vädret till helgen var regnigt blev deet ingen båttur istället åkte jag till klubben och vi utförde vår första officiella Rallylydnadstävling , med enbart en bana måndagen innan körd. 92 poäng skrapade vi ihop. Vi gjorde detta "på skoj" och som träning inför lydnaden.  med över 50 ekipage på plats, plastband och nervös matte blev det väldigt tävlingslikt. Jag värmde upp som inför en lydnadstävling och placerade ut 2 bollar mitt bland alla deltagare (med lärdom från Tyresö) då jag hade "kontroll" genom kopplet. Men Ella presterade och gjorde allt jag bad henne om. Avdragen berodde på mig i första hand och på ovana. Söt som få var Ella på skylten
 
Jag ställer mig lite för nära skylten, börjar med att ge Ella en signal att inte lukta på skyltarna. Ella sätter sig framför skyltarna sedan visar jag att hon ska gå runt mig på höger sida (mellan skylten och mina ben) lite för trångt så Ella hoppar ett jämfotahopp över skylten vilket ger massor i avdrag och ett gillande jubel bland publiken. Men jag är såååå nöjd. Hon bevisar vid fler tillfällen denna vecka att vi är ett team, att hon gör det jag ber henne om även om det innebär en liten "Ellatwist" på det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0