Tiden går så fort

Katarina och jag frågade Gunilla om vi kunde få bo hos dem en månad. Gunilla sa att det var ok, men jag tror nog de skulle tröttna på oss och våra hundar efter ett tag.
Men vad härligt vi haft det,  Vi var 7 personer som kom för att träna. Ki hade inte möjlighet då hennes små underverk därhemma behövde hennes omvårdnad, men fredag klockan 20 hade alla "checkat in".  Jag och Ella åkte med Sanna och Peppis i "finbilen". Carina och Zalle hade redan kommit, Därefter kom Lisa med Cesar, Åsa med Trizza, Louise med Iza och Dicho. Sist droppade Katarina och Zoe in. På kvällen diskuterades Hund, Perro och hundträning i en salig blandning med annat. Vi försökte komma överensom vilka gemensamma nämnare som vi kunde se i vår ras. De jag kommer ihåg såhär på rak arm är.
  • Lättlärda
  • Vaksamma
  • Signalkänsliga
  • Förarnära 

Dessutom gick vi igenom vilka mål vi hade med vår träning, Mitt har jag ju redan gått ut med officiellt med att jag satsar på Championatet, om Ella fortsätter vifta på svansen när vi tränar/tävlar. Vi får se hur långt det räcker. Det kortsiktigare målet är att vara färdig för start i lk3 i Gränna.
Efter prat, skratt och lite vin var det dax att sova, för kl 9:00 skulle det vara uppställning på Johans egen appellplan.

Tidigt fick Ella hälsa på den närmaste grannen, Islänningen, en lugn och fin kille på 4 år. Ella satt först på stängslet när han och kompisen kom gående, men eftersom varken människor eller häst reagerade var det en underbar tillvänjning. Tredje gången han kom för att hälsa var Ella tyst och tittade bara på honom och på mig. De tidigare två gångerna larmade och försökte hon mota bort honom, men han stog lugnt kvar och sänkte mulen mot Ella.


Här borjar hon lugna ner sig.

Morgonpromenaden gick vi i sällskap med Cesar. Cesar älskade verkligen kusinen Ella. Kärleken var nog inte riktigt besvarad, men för det mesta hade de kul med massor av jagalekar. Men Ella sa bestämt ifrån efter att Cesar försökt kliva upp på Ella två gånger.



Innan det var dax att träna dukades en riktig hotellfrukost upp.


Efter frukost blev det full fart. Först ut på appellplanen var Ella och jag med människor, hundar, hönor och hästar som störning. Jag hade bestämt mig för att köra tufft och börja med mitt värsta moment, dvs fria följet.
Ella kändes på och hade lagom het attityd. Kändes jätttebra med ingången på plan och att ställa upp, När Johan säger föraren redo sa jag ja och precis när jag skulle börja gå tar Carina detta kort.

Ella tittar på Jonathan (son i huset) som låter lite och ingen fokus på mig, men kommer sedan igen och fokuserar i en som jag tror ok fritt följ. Vi bestämmer att jag skulle "gå ur position" om hon vrider på huvudet. Samma sak vid varje start, Ella vrider på huvudet. Uppe hos Kenth Svartberg hade vi en diskussion om att hunden tittar framåt i första steget, för det är eninbyggd vana, så jag skulle strunta i det. Men Ella som ni ser tittar inte rakt fram dit hon ska gå. Utan hon kollar in en störning. Därför bör jag jobba med detta.


Vi tränade 10 minuterspass , Här är Trizza som tränar fjärren med externbelöning i Johans hand.



Lisa tränar med fina Cesar, som var yngst i gänget. Cesar har gått kurserna inomhus med mycket gott resultat, men nu när kurserna flyttat utomhus och Cesar börjat koma in i könsmognaden var Lisa inte riktigt nöjd med kontakten. Så de körde mycket konkurrensövningar.


Louise och Iza tränar in en aktiv platsliggning med en boll framför nosen.


Katarina och Zoe jobbade här med ingångar



Åsa och Trizza jobbar med Rutan. Tova ligger och försöker beveka Johan att få jobba "bara lite". Tova var jätteduktig, stod mest på sidan av och väntade på minsta vink från husse.

Efter varje träningsvarv var det dax för fika, lunch eller middag som vi hjälptes åt att fixa iordning.
På lördagkvällen tänkte vi fira vår värd eftersom han tagit Championatet nyligen så blev det Champanie, Champinjoner att grilla, Champinjoner att odla och en Championtröja.



Vi utlyste också en tävling som kommer avgöras på FB. Eftersom vi inte är hundra på vem som fostrat Tova till Championtiteln så måste vi få bevis. Så Gunilla (som ägare till Tova och den som tar hand om största delen av vardagen ) fick en låda för champinjonodling och Tova (som bevisligen tävlar med Tova) fick en. Så om sådär 4-5 veckor ska vi få se vem som kan få fram flest och störst "championer" i sin låda. Den kan få ta åt sig äran för den nyvunna titeln ;) Det ska bli spännande att se.


Efter middagen var det dax för att fira Trizza som fyllde 7 år. Vi sjöng och hundarna fick smaska på pannkakstårta dekorerad med köttbullar och korv, vilket kalas.

Underbart tyckte hundarna ;)

Vi har verkligen haft en underbar helg och jag har nu så himla mycket att fundera och planera, för detta var kicken för att få igång mig att börja jobba mot lk3 start.
Gunilla och Johan vi har haft en underbar helg hos er och hoppas vi träffas snart igen.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Tack för trevlig sällskap i helgen. Visst hade vi det mysigt och lärorikt. Jag tycker att Ella har väldigt mkt energi med päls... Det är otroligt vad ni har utvecklats mkt under våren. Jag tvivlar inte en sekund på att Ella blir lydnads champion. Jätteduktig hund och en otroligt energisk och målinriktad matte.

Lycka till framöver!

Åsa

2011-05-18 @ 07:48:11
URL: http://www.perrotrizza.com
Postat av: Peppar

Utan dig hade det inte varit detsamma. TACK för att du var där!

2011-05-19 @ 22:36:26
Postat av: Elise

Skitsnygg sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 03:37:07
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0