Mängdträning

Sommar och sol får man leta efter just nu, men det är suveränt bra träningsväder :)


Jag har börjat planera min träning igen, känns skönt att bli strukturerad. Jag har behövt smälta vårens kurser och analysera



Allt förberett och Ella är någorlunda taggad. På planeringen för dagen står att kedja ihop några moment halva/halva med baklängeskedjning. Började med en halv inkallning och en halv ruta.
  1. Placerar Ella i rutan stående, avlägsnar mig till rätt avstånd, kommenderar ligg Yes bus
  2. Ella får springa ut till rutan "Ligg", Yes godis
  3. Ella får gå från utgångsläge (slut av moment inkallning) till Rutans start, samma som 2.
  4. Ella kallas in från liggande, utgångsläge, gå till rutstart, skicka.

Ja ni förstår tänket. Denna del gick jättebra. Sedan hade jag efter diskussion med Ki och Johan bestämt mig för rutin inför sättande under gång, Enkelt, Innan jag startar momentet kommenderar jag sitt istället för fot. Fungerar mycket bättre utdelning, 4 av 5 blev rätt. Kedjade ihop detta med lite fritt följ, framförallt stegförflyttningar. Det blev backning  utan att rumpan åkte ut, JIPPI. Så himla kul. Men här hände något med Ella, hon kom ur fas. Ingen attityd, flåsig och flaxig. JAg la ner friaföljet då jag inte vill förstöra de små framgångar vi fätt hittills.

Vittringen stod också på planen. Började häromdagen med att lägga den rätta pinnen i lite högre gräs 2 ggr Ella sprang ut och hämtade klockrent. Idag gjorde jag

  1. Upprepade la ut rätta pinnen i lite högre gräs>/li>
  2. La ut en hög med orörda pinnar före (så Ella fick hoppa över dem) för att söka upp rätt pinne i det höga gräset.
  3. Flyttade den rätta pinnen närmare och närmare högen med pinnar.
  4. När de låg sida vid sida spred jag ut högen mer och mer.
  5. Första passet slutade jag när det såg ut så här. Ella gjorde rätt 100% av gångerna :) Dock tuggade hon på pinnen på tillbaka vägen.

Körde ett andra pass med vittring då jag efter tips från Johan skapade förväntning vid återgången genom att kasta boll och vips var tugget borta. Dessutom tränade jag nu pinnar både på rad och i cirkel och Ella plockade rätt VARJE gång. underbara hund. Efter 4 pass med vittring så fungerar den delen. Om vi bara får till apporteringen i det hela också. Här tränar jag också nära Ella lyfter jag klickar, Ella lyfter och närmar sig mig jag klickar osv. Få se om de två olika tillvägagångssätten på denna del av momentet kan föra oss i hamn.

Störst huvudbry är runt apporteringarna. Träapporten som tidigare varit mitt stor bekymmer börjar nu ordna upp sig. I och med att hoppet kommer in i apporteringen och det är Ellas roligaste moment så tar det udden ur själva apporteringen. Jag verkar inte vara lika dominant i det lget. Dock tjuvstartar hon gärna (beror på att jag kört konkurrens med henne för att få snabbare gripanden) men hoppen går bra, gripandet finns väl mer att önska av men återgången i utgångsläge inga problem.
Däremot har jag nu börjat jobba med metallen. Orolig att hamna i samma smet som träapporten har jag mest lekt med den kastat och vi har jagat tillsammans. Det har tidigare gått jättebra, likaså när jag kastat bollen bakom mig efter att hon greppat och sedan vänt upp mot mig. Idag började hon med att snyggt springa ut till apporten och där försöka med alla möjliga "konster". Phu. Vi gick in och jag tog fram klickern. Tittade på apporten klickade när hon nosade, när hon grep, när hon började bära. Hon gör det men jag ser att hon inte gillar det.

Nu i kväll när jag satt och läste på FB fick jag se ett inlägg från Eva Bodfält där hon just skriver om apportering och dominans. Påminner endel om det Ki rekommenderade mig för några år sedan. Gud vad man glömmer lätt. Nu ska här tränas att bära apporten och söka upp mig.

Sist men inte minst har vi jobbat med Fjärren i ett flertal pass idag. Jag varvar att klickerträna när Ella bjuder frivilligt på de olika delarna. Mest blir det ligg till stå och  stå till sitt. Här gör hon skifterna oftast 100% rätt. Men då är vi inne, klickern i handen och hon vet precis. Tar jag ut momentet, tränar jag med olika avstånd för varje skifte. De hon kan från LK2 kan jag vara 10 meter ifrån henne utan problem medans de "nya" lätt blir framåt om jag är för långt bort, eller att ståkommandot inte sitter. Men vi tar det lugnt och fint så kommer detta landa såsmåningom.

Ja det finns mycket att jobba med och då har vi inte ännu inte börjat med riktig mängdträning. Oj vad här måste tränas.  Metallen ligger på olika ställen hemma nu, där Ella kan "knycka den" och leverera den när jag tittar på TV eller jobbar med datorn, för en belöning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0