Hoppstå

Ännu en ledig dag, ganska lat sådan. Jag skyller på att det varit så mycket en längre tid så jag behöver ta det lugnt. Två dagar har nu Ella fått pulsa ordentligt i snö tillsammans med maken och skidorna. Idag var han på jobbet så hon fick nöja sig en skogspromenad med mig :).
Jag kan se att de håller ett högre tempo än vad jag klarar utan skidor i den djupa snön. Mest på att Ella hinner längre än vanligt innan hon stannar och kollar av att jag är med, men det är en lycklig hund i skogen.

Jag har lite huvudbry gällande träningen för momentet inkallning med ställande. Ella har förstått kommandot stå men tror att själva ställandet ska göras 2-3 meter ifrån mig. Oavsett när jag ger kommandot. Eftersom jag är så usel på "kast med liten boll" måste jag komma på något annat som gör det värt för henne att stanna kvar där borta.
Så nu har jag lagt om taktik lite också för att få lite hjärngympa både för mig och Ella. Hoppstå kallar Maria Hagstöm det i sin bok "från valp till stjärna", en jättebra bok tycker jag. Jag läste om det för ett tag sedan idag har jag sökt på youtube (otroligt bra källa att hämta info ifrån) på just ordet "hoppstå" fick fram endel bra filmer som gjorde att jag vågade börja träna (utan att ha helheten klar för mig). Ni kan se en film och läsa mer om det under tävlingslydnad/inkallning. det andra är att jag ska gå och köpa en boll med "kastare" för att öva på att komma väg med bollen låååååångt bort för att på så sätt öka Ellas önskan att stanna på kommando även om det är långt ifrån mig. (dragkraft bakåt), funderar även på att ha distansbelöning bakom Ella för att lösa problemet.
Det bästa är att ingen av dessa träningar förstör för den andra.

Oj, nu blev även detta inlägg en som handlade om träning. Men det är så roligt speciellt när det är en nöt att knäcka och jag vet att den går att lösa och att bara jag kommer åt rätt knapp så är problemet borta :)

Nu har jag även anmält mig till Rättviktävlingarna den 5 och 6 januari och det är jätteroligt då vi minst blir 7 ekipage med PdAE, förhoppningsvis fler. Vi har bokat 2 stugor där uppe det ska bli jättemysigt. Är det någon mer som vill hänga med hör av er.

Kommentarer
Postat av: Helene

Det tycker vi om att det handlar om träning! Har själv precis samma problem Cocos tar för många steg och vill gärna nära mig.När jag lägger en boll bakom henne har hon klockrena stopp, jag varierar med att kasta bollen. Hoppstå visade Maria Hagström oss när vi var på kurs i våras !

Själv jobbar vi med rutan,nu ska den fungera!

Hade gärna kommit upp och tälat i februari men vi åker till Österrike på fredagen så det funkar inte !

Ha det bra !

Helene Ceasar & Cocos

2011-01-05 @ 07:55:11
Postat av: Sanna

Hittar inte filmerna ... är jag partiellt blind eller?

2011-01-05 @ 22:22:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0