Ny lek.

Efter morgonens skogspromenad bestämde jag mig för att träna på vår vändplan. Jag funderade på hur jag skulle kedja ihop några moment. Jag hade tänkt köra några inkallningar och några rutor. Tog med mig katapultkastaren för att kunna belöna långt borta.

Dessa två moment kommer ju efter varandra och jag hade ett litet huvudbry hur jag skulle få till båda i en kedja.
Men varför bry sig när man har en hund som hjälper till med planeringen. Jag hade gjort rutan så den hade minst 10 meter från två olika håll. Av någon anledning fick Ella för sig att sitta kvar när jag började stega upp för att utföra rutan. Så när jag gått lagom avstånd till rutan på andra sidan satt hon kvar. Så det var Ella 10-15 meter till rutan och sedan 10-15 meter till mig. Perfekt avstånd att kalla in, men skulle jag våga rakt igenom rutan.......
Självklart och pang vilken snygg inkallning kastar bollen bakom Ella hon hämtar bollen levererar till mig och vi är redo för rutan. Upprepade 2 ggr till utan att kasta boll vid ställandet utan gjorde hela momenten.
Underbara söta hund, Inga problem med koner och ruta under inkallningen och inget problem med Rutan under rutskick :)  Bra träning på 10 minuter och jag är nöjd resterande dag.

Efter jobbet körde vi en skogspromenad till i sällskap med schäfern Kaizer och matte. Jättebra träning för Ella. Han är nog den största schäfern jag sett, men så snäll.
Ella tycker dock fortfarande att han är lite läskig. På promenaden försökte han få igång Ella men hon kom då springande till mig. Han kom med en pinne och nästan la den på Ellas nos men inte vågade hon bita i samma pinne som honom. Däremot tog hon gladerligen Kaizers flisor som han ratade.

Därefter körde vi träning inomhus i klubbstugan. Jag hade som förutsättning att träna lite fria följet men framförallt platsliggning och läggande under gång. Fria följet på den lilla ytan fungerade bra trots störningar av andra hundar riktigt nära. Läggande under gång inga problem heller. Körde egna platsliggningar där jag la Ella mitt i andra hundars träning och lämnade henne genom att gå 90 grader ifrån henne osv. Kröp och ålade runt henne och försökte hitta på andra störningar. Körde lite fjärr och tränade lite haktryck när Ella ligger.
Körde även några apporteringar med annans apport. Känns helt ok, det roliga med Ella är att hon verkligen gillar att jobba för belöning. Helst godis/mat belöning men lek fungerar också bra, Minst gillar hon gos och smek när hon är inställd på träning. Men jag jobbar vidare med det eftersom jag märkte så tydligt i Rättvik att hon verkligen behöver coola ner sig mellan vissa moment annars spinner hon loss och vi måste hitta rutiner där vi bygger in detta. Tydligast blir det efter de två "action" momenten inkallning och rutan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0