Inkallning med ställande OCH läggande

Idag började vi återigen med en promenad i skogen. Vi får följa de stigar som är upptrampade så det blev mycket  löparslinga med en avstickare runt "sjön". Efter halva vägen möter jag mina nya träningskompisar. Visste att de skulle vara i skogen men mycket tidigare än jag och de hade trotsat kylan och körde en 2 timmars runda.
Så jag slog följe med dem och vandrade tillbaka till bilarna där vi skildes, då min bil var lite längre bort. Nu flög träningsdjävulen i Ella. Man ser det så tydligt på henne. Idag när vi gick där efter gatan så stannar hon upp och sätter sig och väntar på en inkallning. Klart jag är henne till lags och vi kör en hel inkallning med ställande. Men vi är inte riktigt framme vid bilen ännu så Ella bjuder en gång till. Då lägger jag henne ner och tänkte se om jag kunde få till en "fartig" start från ligg som kommer på inkallningen i lydnadsklass 3.
Hon kommer som skjuten ur en kanon, jag ställer henne samma här hon stannar direkt (fast det var mycket tidigare än hon brukar) kallar på henne och tänker sedan "kör en chansning och ser om jag kan få henne att lägga sig" lägger på ett övertydligt kommando med både kropp, röst och själ. Pang hon ligger och glider en bit liggandes på snön. Där löser jag upp inkallningen och belönar rikligt med glad hoppande matte och godis.
Kanske en engångsföreteelse men oj vad skönt det kändes.

Kommentarer
Postat av: Fanta m flock

Härligt! Se upp eliten, här kommer Susanne och Ella! Kollade på video klipp från er träning i Kungsör, vilken härlih attityd Ella har!

Tack för tipset, har varit sugen på att besöka henne på någon kurs. Det jag har gjort när Fanta piper är att stå och vänta tills hon blir tyst. Ja, jag vet att jag måste vara lugn, nästan "drog" lugn :) för att "få ner" Fanta. Vi börjar kurs på tisdag, den blev flyttad en vecka pga kennel hosta:(

Må gott!

Kramar Annica o co

2011-02-19 @ 11:25:59
URL: http://www.nogg.se/fanta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0