Dagen R- Våga vägra bli en störning för hunden

som i Rättvik, Sanna kommer och hämtar mig vid lunch och jag ska packa och handla innan dess.
Nerverna är någorlunda och tidigare i veckan åkte jag och Sanna och preppade oss lite med kvalitetstid genom att lyssna på Niina Svartberg som höll ett föredrag om Tävlingspsykologi och mental träning. Mental träning har jag sysslat med genom jobbet för ett antal år sedan och gillar det, har annamat det i mitt sätt att leva känns det som. Fast det är jätte, jättebra att bli påmind och flytta fram tankarna till här och nu. Tävlingspsykologi är något jag inte har fokuserat på, anser mig inte vara en tävlingsmänniska och har inte trott att jag ska börja tävla.
Men här sitter jag nu på väg till Rättvik med 12 andra perromänniskor (10 som ska tävla). Häftigt.

Niina hade mycket bra att säga och som var lätt att ta åt sig. Sedan hinner man inte att applicera allt redan nu.
Men jag märker att Johan (Liw) måste ha läst lite tävlingspsykologi och kanske även Niinas bok i ämnet. För jag har ju haft förmånen att prata, diskutera och lära mig mycket av Johan det senaste halvåret.
Så jag har jobbat med mitt fokus, inställning och hållning till vår prestation. Niina pratar om bubblan runt mig och min hund. Fokusera på oss välj bort publik, tävlingsledare och domare, i nuet är det jag och min hund. Största målet är att hunden ska ha en bra dag - Ella har inte valt att tävla det har jag så då får jag se till att det blir bra för Ella.
Genom att göra rätt för hunden så blir jag inte en störning för hunden.

Bygg upp en tävling som tio uppgifter som ska lösas, strunta i resultatet är också något vi jobbar med och som Niina tryckte på. Har jag en uppgift och fokuserar på den hinner jag inte bli nervös. Däremot om jag har ett resultatmål blir det lätt att jag kollar in poängen blir nervös och missar uppgiften jag och min hund ska göra.
Ett annat uttalande som Niina hade var Vägra låta domaren bestämma om vi gjort en bra tävling, gör en egen utvärdering. Gör en egen utvärdering och var nöjd med det som gått bra och lär av det som inte gått som du förväntat dig.

Niina har skrivit en bok i ämnet, troligen mycket värd att läsa. Har inte hunnit med den själv. Så jag återkommer i det ämnet.

NEj nu ska här packas, på återhörande

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0