Dagens lydnadspass :)

gud vad insnöad man kan bli. På väg till mamma fick jag sms från Frizbies matte som ville träna, sagt och gjort klart jag "svängde förbi klubben" en stund. Stunden blev två timmar men det är ju så himla roligt och visst ska man ha roligt på sin semester :)

Jag började med att ställa upp rutan och kedjade ihop en inkallning med ställande och läggande med rutskick (avslut när Ella låg i rutan) Inkallningen gick riktigt bra, trots värmen. Bra fart snabbt ställande och läggande MEN båda med handtecken istället för röst. Jag velar fortfarande mycket här. Provar mig fram lite till, behöver ju inte ta beslut riktigt ännu. Velar även på hur jag ska göra på rutan. Stå/ligg eller direkt ligg.....
Idag körde jag ligg direkt och det blev perfekt. Risken är att hon tycker att hon kan själv så även om jag kommenderar stå så kanstar hon sig ner i vetskap att hon vet att jag kommer säga ligg i nästa sekund.
Eftersom hon kollar av mig, dvs är jag tyst söker hon rätt position, så kanske det skulle fungera även med ett läggande direkt. Alla dessa val.

Precis när jag ställt upp rutan påbörjade Annette en apportering. Vi stod ungefär lika långt från apporten fast 90 graders skillnad. Frizbie tjuvade från Annette och Ella drog på samma apport. Tar den först och levererar den till mig, snyggt och prydligt. Tur nog hade jag sinnesnärvaro att berömma Ella när hon gjorde en snygg ingång.
Att Ella tog Frizbies apport är bara det ett glädjeämne för den är både störe och svarvad, vilket Ella i vanliga fall ratar. Körde sedan ett antal apporteringar med hopp. Ella blev belönad för att stanna vid min sida då hon oftast tjuvar så jag måste jobba bort det :) Hoppen var snygga, gripanderna också och framförallt ingången. Kanske vi är över värsta apporteringspuckeln nu :)

Metallapporten körde vi också några gånger. Först genom att kasta och när Ella greppade apporten så rusade jag åt andra hållet med tjo och stimm. Ella släpper apporten så snabbt hon kan (inte samma fenomen som när vi gjorde detta med träapporten, den höll hon kvar) Sista repetitionen gjorde jag en hel apportering som värmde i hjärtat. Gullfia. Ingången var snygg, Gripandet dög men kan bli mycket bättre. Tänk att detta ska vara så stor grej för oss.

Lite platsliggning körde jag också. Märker att Ella har lite svårt för haktryck när andra är med men det kommer. Annars dukger hennes kroppsställning nu, rak och stilla.
Sitt i grupp, körde vi också, Ella satt med Frizbie i flera minuter helt stilla fast Frizbie la sig ner och vi sprang omkring och plockade in allt.
Härlig träning och underbart sällskap.

Kommentarer
Postat av: Louise

Tack för gratulationen på Dichos bloggsida! Har du selglat i S:t Annas skärgård i år? I så fall har jag missat det! Vi har precis åkt därifrån och den sista veckan har varit ljuvlig - klarblå himmel varenda dag. Dicho och jag har långsimmat varje morgon, vilken skön start på dagen!

I mitten av veckan börjar jag jobba - hur ska jag hitta den startknappen? Du verkar vara i full gång med lydnaden - lika strukturerad och målinriktad som vanligt! Det är som alltid både kul och lärorikt att följa din träning och dina resultat! Lycka till med kommande hundaktiviteter!

Ha nu en skön avslutning på sommaren!/Louise, Isa o Dicho

2011-08-07 @ 14:20:02
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Margareta och Ginnis

Jag ser att jag har nytta av att läsa hur du arbetar med Ella. Metallapport går i alla fall inte att äta upp. Fast man vet inte säkert när det gäller Ginnis. Han verkar ha tänder av stål också.

Hälsningar

Margareta

2011-08-07 @ 19:12:27
URL: http://www.ginnis.aberlours.se/
Postat av: Peppar

Med er träningstakt är ni nog nästa SLCH i vår ras! GO girls - ni är bäst!

/Beundrande Peppar

2011-08-07 @ 22:49:38
URL: http://peppar-perro.blogspot.com/
Postat av: Mamma Mia

Vi slappisar här i norr kan bara ropa heja, heja och låta oss inspireras vidare av er! Men skönt har vi det och i sommar har vi fått till ståkommandot och platsliggning riktigt bra. Men bara pga att Sasha är så lättlärd och duktig, för inte har vi tränat hårt. Det ska gudarna veta!

//Maria & Sasha

2011-08-08 @ 16:37:33
URL: http://sashachokladnos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0