Underbara dagar - Pass 7 - Niina - Apportering "våga prova nya belöningar"

Nu hade jag bara två tillfällen till att träna och få Niinas input, då bestämde jag mig för att gå tillbaka till mina "problembarn". Jag började med apportering. Eftersom jag fått framkomlig hjälp av Kenth gällande ingången bestämde jag mig för att Niina skulle hjälpa mig med gripandet. Jag använde hopp apport för att träna detta.
Nu skulle jag kasta apporten, skicka Ella och när Ella greppar snabbt om apporten så skulle jag använda min belöningsignal och kasta en boll bakom mig. Efter belöningssignalen får Ella göra precis som hon vill, släppa apporten, springa förbi hindret osv. Ella håller apporten snyggt, men springer förbi hindret, fram till bollen, funderar lite kommer sedan med apporten och sätter sig perfekt fot (?) härligt. Vi körde 2-3- hopp apport sedan fick jag en ny övning att träna på inför Eliten. Apportdirigering.

Iof kom inte detta moment in förrens senare men kul med en helt ny övning.
Så här gjorde vi:
  • Niina tog fram 3 stora skålar. Ställde ut 2 med 10 meter i mellan.
  • Ella skulle stå mitt mellan skålarna med nosen mot min näsa.
  •  En medhjälpare lägger godis i båda skålarna

  • varpå jag dirigerar Ella till en av skålarna. Genom att peka (med hela handen) och kommendera "Varsegod", Ella fattade galoppen först när jag kom på att hon gick på min blick. Dvs jag måste titta på skålen jag skickade Ella till annars blev hon tveksam eller sprang till den som sist fick en godisbit.
  • Nu började vi flytta Ella ifrån linjen mellan burkarna så att burkarna var bakom Ella. Jag ska jobba upp sträckan mellan Ella och burkarna till 10 meter (där det ska finnas en kon i framtiden).
  • Då ställer jag ut den 3:dje burken mitt i mellan de två befintliga burkarna. Den kan vara tom någon/några gånger i början men mycket snart ska den bli lika värdefull som de andra två.
  • När den 3 burken kommer in i bilden backar jag tillbaka Ella så att hon har rumpan nära mittskålen.
  • När hon klara att stå och bli dirigerad 10 meter ifrån skålarna är det dax för mig att flytta ytterligare 10 meter ifrån Ellas utgångspunkt. 
  • Nu är det dax för att vänder upp och ner på burkarna och lägger varsin apport precis framför varje burk.
  • Dirigera Ella och precisis när Ella kommer fram till apporten kommenderar jag "apport".
  • Nu är det dax att plocka bort de stora blå bunkarna och fortsätt träna dirigering med bara apporter.

Biten att springa ut till kon är enligt Niina en "enkel sak" som jag tar tag i ´när det är dax för Eliten. Både i detta moment och i Rutan. (I Rutan kan jag nu träna på att ha en låtsaskon och vinkla Ella 90 grader från rutan och skicka henne dit som träning. Sedan när jag är klar med lk3 så lägger jag till konen och då kommer jag få lite "testning" av Ella att placera sig bredvid kon även i rutan några gånger trodde Niina)

I detta pass slog det mig att det hände något med Susanne och hennes Elton, när bollen och byteshandeln kom in i deras liv ;)
Susanne ville fortsätta jobba med kontakten och visst hade hon ett fint fritt följ tidigare men nu, snacka om att jag blev avundsjuk (fast jag glädjer mig för deras skull .


Från att Susanne var missnöjd men ingen kontakt så hade leken skapat denna bild, visst är den fin.

Det som också slog mig hårt i huvudet och nog var lite omskakande för Susanne var att använda kastad godisburk.


De körde både burken som kast och externbelöning. Nu helt plötsligt fick hon en hund som "bad" om hjälp, levererade burken för att Susanne skulle kunna öppna den. Vilken skillnad för Susanne att slippa känna att hon inte kunde kasta en belöning för då skulle han "aldrig" komma tillbaka. Utan raca runt och leka med sig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0