Underbara dagar - pass 5 - Niina - Rutan "man kan bara belöna en sak"

Nu får vi sätta fart på att få ur allt ur huvudet ;)
Vi träffades återigen klockan 9:00 efter att ha ätit en underbar frukost, pratat om Spöket som bodde i manngårdsbyggnaden och bara njutit. Snart rullade Niina in och vi satte fart.
Vi började även denna dag att prata om då om att tävla eller inte tävla. Nina sa att "nej, jag tävlar inte jag bara samlar information" fast hon och Skoj varit ute och tävlat internationellt, så tävlar hon inte.
Men denna bit har jag skrivit om tidigare efter en föreläsning med Niina i Botkyrka jag var på.

Först ut var Ella och jag även idag. Vi hade bestämt oss för att titta på rutan. Nina bad och visa hur långt vi kommit. När vi var klara så sa hon bara, jaha det där var ju jättebra. Men sa jag, Niina avbröt och sa att det var jättebra åter igen. Hon påpekade att Ella gjort den svåraste biten att springa ut till rutan och placera sig mitt i perfekt, resten är bara små detaljer. Följande tips fick jag:

  • Dela upp momentet i fler delar Springa ut till rutan med rätt placering, Lägga sig i rutan, komma upp i fotgående.
  • Att springa ut i rutan är svårast och Man kan då använda target i bakkant av rutan.
  • Några gånger kan man visa/reta synen genom att lägga ut targeten när hunden ser. Men sluta med det så snart det bara är möjligt.
  • Flytta rutan hela tiden. (att göra som jag tidigare gjort att ta rutan från ett annat håll är bortkastad träningstid) Flytta först rutan framåt (lättast för belöningspunkten ligger då bakom rutan så hunden kommer troligen lyckas), därefter flytta rutan sidleds då blir det lite svårare och svårast är att flytta rutan bakåt. Då hamnar ofta hunden framför rutan (om det är punkten den siktar på)
  • Jag måste vara noga med belöningssignalen till Ella. Aldrig bara singla iväg bollen, eller vad det nu är. Annars får jag lätt en hund som testar. två gånger stannade Ella pga prassel i jackan när jag började förbereda belöningen. Hon ska tryggt kunna vänta på min signal.
  • Jag ska ställa henne med belöningssignalen och avvakta med stå/ligg osv.
  • Jag ska ställa henne längre bak i rutan, nu ställde hon sig mitt i, för att få till det bra på tävling.
  • När jag tränar läggandet i rutan ska jag gå ut i rutan be Ella stå i rutan gå ifrån och vända upp och kommendera ligg. även här belöna bakom.
  • Sista delen tränar jag genom att gå ut och lägga Ella i rutan och sedan göra själva gången. När jag kallar in Ella ska jag lyssna efter henne och när hon är någon meter bakom mig ska jag vinkla vänster så att jag får in Ella i tänket  fritt följ.

Allmänna tips som Niina/Kenth gav:

  • Om/När Niina använder target i rutan så gör hon den aldrig för liten, utan när hunden når främre delen på rutan ska den se targeten, Däremot från startposition så ser hunden bara konerna (lägg lite sand, snö, gräs som "mur" framför targeten.
  • Viktigt att belöna när hunden är nära targeten inte för att den stampar på själva targeten. För det är platsen vi vill belöna.
  • Bättre att använda ex.v. konerna som synretning, ex.v. genom att använda enorma koner (vägkoner) och VP-rör (sådana vita som man drar sladdar genom) än att använda target.  Lättare att använda en retning som man faktiskt kan minska ner men endå finns kvar än att ta bort targeten.

Annette tränade sedan  Ställande under gång. Det jag tog med mig därifrån var att man "bara kan belöna en sak" själva stå (låsa benen och stå still) eller kvarståendet. Timingen är viktig

 

 



Kommentarer
Postat av: Katarina med Zoë

Jag längtar tills du har vaknat!! :-)

2011-04-17 @ 14:33:27
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: Monica och Bella/Soya

Hur har jag kunnat missa att du blivit uppflyttad til lägre klass! Jätte-GRATTIS! Härlig kurs du går! Du är också så otroligt duktig på att dokumentera allt som du får träna på! Lycka till med resten!

2011-04-17 @ 21:57:44
URL: http://perro-bella.dinstudio.se
Postat av: helene

Vi är många som vill läsa om er träningshelg och alla detaljer ! Låter som det har varit mycket givande. Du får dela med dig av allt när vi ses i Klippan !

Grattis igen inte dåligt efter en hel helg med träning!

Helene Ceasar & Cocos

2011-04-17 @ 22:27:00
Postat av: Helene

Vi är många som vill läsa alla detaljer om er träning! Det låter som det var mycket givande! Du får dela med dig när vi ses i Klippan !

Grattis igen inte dåligt efter en hel helg med träning!

Helene Ceasar & Cocos

2011-04-17 @ 22:31:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0