Påsk, ta det lugnt och planering

Äntligen en lång härlig påskhelg.
Jag har bestämt mig för att både jag och Ella ska få ta det ganska lugnt. Vi behöver reflektera och planera inför framtida träning. Det mest glädjande som hänt sedan förra inlägget är dock att jag efter en lång arbetsdag på båten fick ändan ur och tog mig till ridhuset. Den här gången var vi bara 2 personer där med våra hundar. Helt fantastiskt att ha hela ridhuset själva, vad tyst det var ;)

Jag var skyldig min träningskompis en pipboll så jag hade införskaffat 2 i olika färger, så Salsa fick välja.
Den andra la jag i min ficka. Jag hade bestämt mig för att träna lite fritt följ, vilket jag också började med.
Jag la in både Kenths och Niinas tips i min träning, tydlig start med ritual och fokus på min ficka (en korvbit, två korvbitar och titta en liten köttbulle), JAg gick i en vid cirkel i vänstervarv och avslutade med belöningsritual.
Det gick riktigt bra. Helt plötsligt ser jag Ellas förändrade kroppshållning, hm vad kunde det bero på. MEn eftersom det bara var två ekipage kunde jag snabbt härleda anledningen. Salsa lekte med sin nya pipboll, min hjärna gick på högtryck. Ella såg precis ut som jag ville ha henne, högt huvud, spetsade öron,  spänst i steget och svansen stolt/förväntansfullt svajande. Hm, det hade jag glömt bort. Precis så var det när jag började träna lydnad. Men då upplevde jag Ella "för het" så jag la ner träningen med pipboll och börjde med godis i stället.
Tur nog hade jag den andra pipbollen i fickan så fram med den, pippip, Ella helt fokuserad på mig och såååå taggad. Underbart, nu kör vi så här, nya problem, men vilka problem ;)
Ella behöver nu "tyglas" så hon blir mer stabil och inte går så långt fram. Få se om ni ser någon skillnad.

Nu håller jag på att planera för att sätta fart på träningen under de kommande månaderna.
Glad påsk på er alla

Kommentarer
Postat av: Petra & Merci

Hej på er !

Du är så duktig med träningen. Skulle verkligen behöva någon som du i min närhet som kan dra med mej ut på träningsplanen mellan kurstillfällena.Jag tränar mest på promenaderna. Det är väl bättre än inget men lite mer skulle ju vara ännu bättre. Kram Petra

2011-04-28 @ 14:12:04
URL: http://nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0