Kungsör och fortsatt träning

I helgen som var hade vi Perroträning i den fina Kungsörshallen igen.
Vi var 10 förare och 12 hundar som tränade, sedan hade vi fint besök på eftermiddagen av söta Merci och Petra som kom för att titta vad vi gjorde. Vi samåkte 4 stycken från Stockolm i Sannas bil, Peppar och Ella, Åsa och Zelma och Zigge och Hagar. Resan gick bra och vi hade en halvtimme tillgodo när vi hade parkerat så vi började med en promenad. Just nu är Peppar mycket kär i Ella, det där går i vägor. Ella öll sig relativt lugn och struntade för det mesta i Peppars uppvaktande. Sedan mötte vi upp resterande gäng på parkeringen. Biggan var där med Enya och Dita, Kicki och Chinco, Monica med Soja/Bella, Annica och Fanta, Louise och Mats med Isa/Dicho Johan var däär med Tova. In i Hallen uppdelade i 3 grupper, där jag började med Johan och Annica.
Vi började med Tandvisning för Annica och Fanta, Sedan var det "dummen" för Johan och Tova, där vi skulle utöva störning, Vilken störning vi fick till. Ella olycklig över att jag rullar bollar och engagerar mig i Tovas träning. Peppar som gick igång på Ella, ja nog blev det störningsträning alltid, JAG MÅSTE JOBBA MED PASSIVITET PÅ ELLA DÄR HON INTE BEFINNER SIG PÅ PLANEN. Sedan hade jag en uppvarvad Ella som jag nu ville ta chansen att komma vidare i mitt fria följ, när jag äntligen hade Johans ögon på oss. Ella började visa upp sitt värsta beteende, nosa runt med stängda öron, men med stenkoll på mig. Närmade jag mig hoppade hon undan utom räckhåll. Det är inte ofta detta fenomen händer men jag blir tokig..... Efter några minuter (som kändes väldigt långa) fick jag grepp på läget och vi kunde börja. Hemma i vår hall (utan alla störningar) börjar jag känna mig nöjd. Ella har rätt fokus och går i bra position. Jag vet att jag nu måste backa och minska kravet när jag nu utsätter henne för mer störning. Johan körde kommendering och jag fick bra feedback från Annica och Johan. Ella håller inte fokus blir nonchig (hur nu det stavas) och jag måste tydligare bryta övningen så att Ella förstår att hon gör fel. Men sedan snabbt ta upp övningen igen och se till att hon lyckas. Sedan pendlar jag alldeles för mycket med mina händer, vilket stör Ella. Denna träning var jättenyttig för mig och Ella. Vi fick till några meter som mina "kritiker" gillade så jag vet att vi har en möjlighet och vi ska i mål med detta moment.

Därefter blev det lunch hemma hos Biggan. Jättegod soppa och härligt hundsnack, konstigt att det är så många trevliga människor som har köpt Perro :) Vi bestämde att försöka boka upp hallen vid två tillfällen under hösten. Så det blir en fortsättning.

Då det var dax för nästa pass jobbade jag ihop med Louise och Hagar. Vi jobbade allihop med apportering, Ellas ingångar är under all kritik med apporten i munnen. Men hon springer ut och greppar träapporten även om det är lite tveksamt nu. Hopp apport hopp är heller inga problem. Även om jag måste träna in lite mer snea hopp.
Dessutom tränade vi lek med två lika värdefulla leksaker. Ella leker helst med mig, men ibland behåller hon leksaken i mun även då hon leker med mig och den nya leksaken. Tokfröken.

Sedan var det fika och nya grupper, Hamnade då med Kicki och Sanna. Sanna ville träna framförgåendet, Kicki apportering (hon har en svarv till hund) och själv backade jag tillbaka till fot med kontakt vid sidan med störning.
Som fungerade någorlunda.

Så snabbt dagen försvann. Tack alla för en lärorik dag med mycket engagemang och hjälp. Hem hann vi inte mer än in i bilen förrens alla 4 hundar sov och vi människor var ganska möra vi också.

På söndagen tränade jag i ridhuset, vi fortsätter med den träningen april ut. Tränade lite fritt följ, rutskick, platsliggning och 2 inkallningar. Men vi tog det lite lugnt då vi fortfarande var lite möra.
Sedan i går, måndag befinner jag mig på hotell i Göteborg, Utställning i mässhallarna och kommer inte hem förrens sent torsdagkväll. Tanken är att jag ska lägga spår på fredag, om jag orkar. Dessa utställningar tär på en.

Kommentarer
Postat av: Fanta m flock

Hallå bästa Susanne! :) (å Ella såklart!!)

Så kul att träffas i Kungsör och givande! Vi känner oss motiverade och på g...! Ska blogga lite i helgen när saker och ting här hemma lagt sig.

Kramar Annica o Fanta

2011-04-07 @ 13:10:34
URL: http://www.nogg.se/fanta
Postat av: Petra & Merci

Det var så kul att sitta och titta på er när ni tränade. Glömde dock bort att vara med och lyssna men jag fick MÅNGA fina kort. Nästa gång räknar jag med att träna jag också. Petra

2011-04-09 @ 17:09:20
URL: http://www.nogg.se/lufsen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0