Rapport

Det är så roligt att lära känna någon annans hund genom att ha den boende hos sig. Då ser man verkligen hur lika och olika hundar är. Extra roligt är det då att ha ett helsyskon till sin egen hund, Jag har ju även haft förmånen att ha Chanto här. Så nu får jag 3 syskon att jämföra :-)
Alla tre är otroligt härliga hundar. Arbetsvilliga och kontaktsökande, lekfulla och med en väl fungerande av och påknapp. Oavsett vilken av hundarna jag hade blivit tilldelad då i mars 2007 så hade jag varit jättenöjd ochhaft en hund att arbeta med. Så Ulrika en eloge till dig.

Lite olikheter ser man dock. Zita var och är ju minst i kullen och även om Chanto och Ella är viga och studsiga så är det inget mot den här lilla princessan. Chanto och Ella är för mig väldigt lika kortklippta båda två och på vissa foton är de svåra att skilja åt. Zita är nättare och har anan form på sina ögon. Som maken sa, det går inte att ta miste på att detta är en liten fröken :-)



Zita har en helt annan hälsningsritual än Chanto och Ella. De pratar jättemycket och tar något i sin mun och kommer springande. Zita söker sig direkt upp mot ansiktet, står på bakbenen och söker kontakt viftandes på sin lilla stump :-) Zita tycker Ella är lite "läskig" när hon kommer ångande för att hälsa, undra vilka signaler hon avger då :-)
Zita däremot kan en cirkuskonst som ger henne övertaget, att hoppa upp i ens famn, vem smälter inte då :-)
Får försöka filma det någon dag.

När det gäller skällandet är det Zita som påbörjar men släpper ganska snabbt medans Ella hjälper till och sedan fortsätter. Det blir ett helsikes liv, det är väl nackdelen med att ha 2 hundar.



De har lite annorlunda lekritualer också. Hittills har Ella och Zita bara lekt jaga lekar, Zita ligger en decimeter ovanför marken i språng hela tiden, hur fantastisk som helst. Ella hänger gärna på men hinner inte riktigt med, då är hon inte en långsam hund i jämförelse med många andra. När Chanto var här lektes det mycket brottar lekar också.


Zita har letat fram alla våra fotbollar ur buskarna för att leka med, Hon vill inte gärna leka pryllekar med Ella (vilket också Chanto och Ella sysslade mycket med) men hon vill gärna leka med mig.)


Nu har ju bara söta Zita varit här i två dagar så allt detta kommer troligen förändras med tiden. I morse fick Zita t.o.m. gå upp på övervåningen för Ella som nu accepterat att hon nog kommit för att stanna :-)

Tänk vad besviken hon ska bli om två veckor :-)

Kommentarer
Postat av: Katarina med Zoë

Gud så härligt att läsa din jämförelse mellan de två systrarna. Lika roligt var det att få återberättat av Björn om helgen när han passade Zoë. Neo och Zoë är verkligen två HELT OLIKA personligheter. Ändå leker de så bra tillsammans.



Fortsätt rapportera. Jag lovar - jag läser.



Kram

2010-10-27 @ 13:13:25
URL: http://perrozoe.blogg.se/
Postat av: kickan

Va roligt att se dom båda och höra lite hur dom är tillsammans:)dom är så fina..

Carizma hälsar på folk först sen springer hon o hämtar nån grej och hon hoppar ju gärna;)ha en skön hundkväll kram Kickan o Syrran

2010-10-27 @ 17:38:11
URL: http://carizmas.blogg.se/
Postat av: Peppar

JAg är fortfarande sur för att alla tjejer är där jag INTE är ...

Jag tycker att det inte är så stor skillnad på dem på det sista fotot. Det syns verklgen att de är syrror.

/Peppis

2010-10-27 @ 20:46:46
Postat av: Petra & Merci

Visst är det kul att ha två stycken ..

Kram på dej Petra

2010-10-28 @ 08:42:07
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Helene

Vilka söta systrar!

Det är roligt att se likheter och olikheter mellan olika hundar . Mina är som natt och dag!

Helene Ceasar & Cocos

2010-10-28 @ 22:33:15
Postat av: Louise

Vilka ursöta systrar och vilka fina bilder! Vad roligt att under en så lång tid få följa dem och få upptäcka både likheter och olikheter. För visst är det spännande att också få träffa syskon till ens egen hund! Alla uppfödare som ordnar syskonträffar -bra och roligt initiativ, eller hur!

Ska bli kul att få ta del av fler rapporter om systrarna!/ Louise, Isa o Dicho

2010-10-29 @ 14:50:41
URL: http://isaodicho.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0