Mer vill ha mer

Vilken underbar helg :-)
Vad glad jag är som köpte just en PdAE annars hade jag inte fått träffa alla dessa underbara människor. I helgen har vi varit i Kungsörs Brukshundsklubbs nya fina innomhus hall. Hallen invigdes i torsdags och vi hade möjlighet att genom Biggan och Ann få hyra den för lydnadsträning :-)


Här är Ann och Chanja i hallen.

Hallen är 700 kvm stor och har konstgräs, i konstgräset har de sabd som gör det till ett underbart underlag.

Vi var x ekipage

Ann och Chanja. Chanja är Ellas syrra och det finns mycket likhet i dem :-) båda älskar att jobba är kolsvarta och ungefär lika byggda. Chanja har dock en helt ljuvlig päls, stora lockar :-) Ann har utbildat sig till Canis instruktör och förde in klickerträningen i sitt och Chanjas liv för ungefär 6 månader sedan. En stor förändring för dem i deras träning. Chanja hade underbar kontakt med Ann :-)

Biggan, Dita och Enya som också är valpköpare från Calmigos. Helt underbara hundar och Enya är så otroligt söt :-)


Enya, Ditas dotter hur gosig som helst.

Biggan har mig veterligen tävlat lydnad (lk1) några gånger, jag har sett dem 2 gånger 2 år i rad på KM i Gränna.

Jättetack till er två som fixat och trixat och bjudit in oss till era hem och Kungsör :-)

Vi andra som deltog var

Anna och Rolex, gud vad kul att träffa er igen. Rolex var verkligen på hugget, svansen gick mest hela tiden och han jobbade jättebra :-)

Cecilia och Tuss, som nyligen tagit LP2, Grattis, och nu börjar nosa på LK3 och bruks spår lägre. 


Cecilia och Tuss

Monica, Bella och Soya.

Monica och Bella har precis flyttats upp till Bruks/spår Elit, jättehäftigt. de jobbar också på i lydnaden och ligger där i lk3. Härligt. Bellas dotter Soya var också med och tränade och är uppflyttad till lägre/spår nyligen.

Micke, Mia och Manne, Micke tävlar med Manne i lk3 sedan ska de starta nästa år i högre bruks/spår.


Micke och Manne

Johan, Gunilla, Tova och Chica var också med på lördagen, då Johan och Tova hade tävling på söndagen i LK Elit i Katrineholm. Tråkigt nog hade Tova skadat foten och var inte riktigt på topp.

Själv hade jag med mig halta Lotta :-) så jag tog det lugnt och körde delar av eller moment som inte "förstör" vår rehabilitering.

Förstå vilken samlad kompetens vi hade i hallen, vilken lärande miljö, jag bara njuter. alla deltog i reflektioner och diskussioner. Kom med nya infallsvinklar och idéer till hur var och en skulle gå vidare.

Det var minst lika mycket snack som effektiv träning men jag lärde mig massor. Vi började med att presentera oss för varandra och berätta om våra förväntningar på helgen. Vi beslutade oss för att köra i 2 grupper som bröts upp och bildades nya vid varje naturlig paus. Vilket innebar att 2 hundar var på planen samtidigt och alla deltog i 4 olika grupperingar.

Vi försökte först diskutera vad det aktuella ekipaget skulle göra, hur de 3 andra i gruppen kunde stödja/hjälpa störa övningen. Ibland tom "torrgick" vi utan hund för att lära oss själva -) innan hunden fick komma upp på planen. Därefter körde vi träningen och först när hunden var uppbunden, satt i vila eller i buren reflekterade vi över träningen. Övningen beslutade vi också inte skulle pågå mer än några minuter.

Ofta höll vi detta koncept men ibland faller vi tillbaka i hur vi brukar träna, men jag tycker vi var mycket duktiga.

Jag hade beslutat mig för att träna budföring, på bara några meters avstånd och med alla deltagarna. Med vikten på att få upp tiden på att sitta vid mottagarens sida, inte tjuva och bli trygg. Ella är duktig att springa fram till mottagaren men tjuvar ofta direkt tillbaka till mig. Denna träning gav snabbt resultat och innan jag var klar väntade hon på kommando från mottagaren,  mottagaren kunde också börja röra vid henne och hon satt kvar. Jag är helnöjd.

Nästa moment jag alltid tjatar om är ju fotgåendet. Jag släpper fortfarande igenom alldeles för mycket :-( tillbaka till ruta 1. Ann klickade när Ella gick in vid min sida och jag belönade ÄNNU närmare mig. JAg VILL få till detta men kommer få jobba hårt på detta. MEn som Johan säger,"jag älskar min hund för mycket" och släpper igenom för mycket för att är så himla söt när hon studsar in vid min sida. Dessutom måste jag lära MIG svänga så jag får upp en rutin ska jag börja med höger eller vänster fot. Dessutom ska jag ha helkoll på Ella HELA TIDEN inte släppa henne en sekund. Nästan bra är INTE bra.


Ella väntar på sin tur.

Framförgående fungerade ok men behöver mängdträning. Apport var helt ok, fram till avslut. Jag har lärt mig inte "rycka" apporten ur mun på Ella utan först belöna, Lite tugg blir det men när jag ber henne vara stilla slutar hon. Börjar känna mig tryggare i detta. Fjärren körde jag bara en gång men den var helt ok. Läggande under gång, även denna en gång för att inte påfresta muskel/senan vid armhålan. MEn det var helt ok. Inkallning med Ställande körde jag bara en mycket kort och det fungerade helt ok. Vi fick även till några rutor ( 4 av 5)
Mest nöjd är jag över Ellas VILJA, för den kan man inte ta fel på. Dessutom har hon en härlig attityd, tycker jag.
Jag är verkligen peppad att få kontroll på fotgåendet. Tänk vad kul det kan bli till våren i så fall.
Det är inte bara roligt att träna i detta gäng, även allt runt omkring är trevligt. Mycket skratt, god mat och härliga samtal. Det här gör jag gärna om.
Tack allihop.


En paus i tränandet Gunilla med Chica, Manne, Enya och Mia och Micke.



Monica och Mia plockar på sig mat hemma hos Biggan.



Monica, Johan Anna och ryggen på Cecilias rygg vid middagsbordet.
 

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Jäklar vad snabb du är. Vilken helg!!! Vilka underbara människor och hundar! Nu är vi trötta men ack så taggade att träna vidare tackvare din lilla överraskning. Busa ;). Och all peppning och feedback. Jobba på med fotgåendet nu och nöj dig INTE med nästan. Hon kan. Tusen tack! / Anna

2010-11-14 @ 21:01:39
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Louise

Åh, vilken kul och lärorik helg ni verkar ha haft! Jag var så sugen på att också åka dit, men fick inte ihop det den här gången. Till en annan gång hoppas jag verkligen kunna vara med!/Louise, Isa o Dicho

2010-11-14 @ 21:16:28
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: M. Joelsson

För att inte tala om vad vi är glada över att du valde just en PdAE :-). Vilken helg som sagt! En riktig tiopoängare!

Kram

Mia, Micke o Manne

2010-11-14 @ 23:18:03
Postat av: Petra

O jag är inte ett dugg avundsjuk på er som hade möjlighet att vara med . Nej då inte alls.Det verkar som att ni haft en helt fantastisk underbar trevlig & lärorik helg. Kram på dej Petra & Merci

(jag är glad att fått lära känna dejockså)

2010-11-15 @ 08:26:35
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Helene

Jag hade så gärna velat vara där ,så bra att träna tillsammans och hjälpa varandra! Ni ser verkligen ut till att trivas! Katarina och jag har börjat planera på ett träningsläger här nere i Skåne till våren!

Helene Ceasar & Cocos

2010-11-15 @ 17:48:41
Postat av: Peppar

Det finns inget annat att säga än att i helgen var vi på fel plats. Vi vet precis var vi skulle ha varit matte och jag.

Men det är klart - det var väldigt trevligt med styrelsemöte i söndags också. Framförallt Bombi =)

/Peppar

2010-11-15 @ 20:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0