Vår skog

Nära oss, ca 2 minuter med bil eller 20 minuters promenad bort ligger en av mina favoritskogar.Minst en gång om dagen går vi där oftast på väg till jobbet på morgonen. I samma skog kan vi gå i timmar, det är här hundgänget möts kl 8:20 varje vardagmorgon , där det finns upplysta motionsspår med mycket folk och områden där man kan vara bara alldeles själva. Valet beror givetvis på vilken stig/väg man väljer. In i skogen kan man komma från 3 håll. Sista vädersträcket (väster) kan du möjligen komma till med båt. Lena frågade mig (kommer inte ihåg om det var här eller på Facebook) hur vår skog såg ut, efter att jag uttryckt min förvåning över hur skogen ovanför Norrtälje bredde ut sig vid vår paddling. Därför skriver jag nu denna "hyllning" till just VÅR skog :-)


In till vår skog tar vi oftast motionsspåret, vissa delar av motionsspåret är belyst så även vissa kvällspromenader tas här. Vilket är otroligt närande för tankar :-) Då skogen om vintern är alldeles mörk och det enda du ser är stigen framför dig, helt underbart

Som man också ser på bilden böljar blåbärsrisetr runt stigen. Det är nog det som kännetecknar vår skog mest, allt blåbärsris.



Blåbärsriset böljar mjukt mellan alla träd som mest består av barrträd. Där inte blåbärsriset böljar ser vi mest

Berg, kullar och mossa, mycket vitmossa men även härligt mjuk grön mossa.


På stigar och i marker så är det rötter man får akta sig för,så man inte snubblar på.

I vår skog möts havet med skärgårdsöarna, vi har underbara utkiksplatser där man ser inloppet över hela Stockholm


Vid ett ställe kommer man ner till Östersjön och där finns det en sandstand.

Bästa badstället enligt Ella är de tre sjöarna som ligger  i skogen. Vi tvåbeningar håller inte riktigt med men vi njuter av fågellivet och det blänkande vattnet




Visst finns det stenar även i vår skog till Ellas glädje, då kan man ju försöka pocka på lite godis.
Ja du, Lena det var lite bilder från vår skog :-) Nu kanske man kan få se hur det ser ut i "er skog"

Nu till skillnaderna jag upplevde i Norrtälje, för det första har vi inga vildsvin, så vi har inget bök i marken som fanns i Norrtälje, Sedan den största mest fascinerade skillnaden var alla stenar, om man inte gick på stigarna/vägarna så fanns det ingen stans att sätta fötterna, Det var stenar överallt, inte fina mjuka stenar som här som slipats mjuka av isen utan vassa kantiga stenar och MASSOR. Batterierna i min kamera var slut ganska tidigt så jag kunde inte fotografera detta.  Det var så jag funderade på hur djuren kom fram i skogen för jag vågade mig inte riktigt på det. Där det inte var så tätt med sten fanns det ängar av vit/blåsippor och grön, mjuk mossa som blandades med viltsvinsböket. Det var också där stigarna vi gick på fanns.








Kommentarer
Postat av: Helene

Det är en av de underbara sakerna med att ha hund att få komma ut iskog och mark varje dag.Roligt att se hur olika naturen är i vårt avlånga land.

Mvh Helene Ceasaro Cocos

2010-05-23 @ 19:02:47
Postat av: Petra

Å vad mysigt att få följa med till eran skog.Det ser jättefint ut tycker vi.Kanske ska härma er och visa vår skog hos oss.Kram på er Petra Lufsen & Merci

2010-05-26 @ 13:26:45
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Petra

Okej jag antar utmaningen och kommer inom det snaraste att lägga ut foton från vår skog el någon annan promenadsträcka.

Tack för tipsen ang raspresentationen.

Kram Petra L & M

2010-05-26 @ 14:58:24
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Kickan

Hej!Vilken härlig skog ni har,vi har det allt fint i våra skogar. Fina Ella ser ut att stortrivas. Sen tyckte jag(raggresnings bilden)va kul att du fota oxå,tjejerna ser ut att göra mycke lika, hur dom rör sig o leker ,kanske för att dom ser så lika ut:) Tack för hälsningen i bloggen,ha en härlig dag nu kram Kickan & Carizma

2010-05-27 @ 09:23:22
URL: http://carizmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0