Träning inför Appellen påbörjad

Idag har vi varit nere på brukshundsklubben. Vi fick skjuss av Mats som skulle ut och fixa det sista med båten. Vi smet till klubben för att träna med bruksgruppen. Vår snälla instruktör har beslutat sig för att vi SKA starta i appellen innan hon släpper oss. Jag var lite tidig så jag gick ut i skogen och la 3 korta spår med 2 vinklar och 3 pinnar på varje. Spåren var inte längre än 100 m styck.

Sedan gick vi för att köra lydnad. Fria följet går framåt men långt ifrån bra. Hopp över hinder helt ok, Men Ella sätter sig gärna nära hindret. Men i och med att hon är så spänstigt så har hon inget problem att hoppa över i alla fall. Läggande under gång går jättebra men när Ella ligger där smiter en Welshare från sin matte direkt fram till Ella. Inget bra, men Ella verkade inte direkt berörd.


Vi tränade även framförgående och budföring vilket går framåt. Generellt sätt är Ella lite disträ, löpet är nära det märks.
När vi skulle avsluta med en platsliggning placerade jag oss ca 10 m från en schäfer. Ella hann inte mer än sätta sig förrens schäfern flyger upp och hoppar på Ella. Jag får fram ett ben som Schäfern får rakt i bringan samtidigt som jag får in Ella bakom mig, så det hann aldrig bli något mer. Jag tvingade mig att ta det lugnt, la ner Ella men gjorde en "aktiv" platsliggning (la godis frmför Ellas tassar) dessutom gick jag  bara några meter ifrån och snett mot schäfern, så jag skulle hinna fram om den kom en gång till. Ella låg riktigt bra med full fokus på mig. Jag hade full fokus på schäfern (i ögonvrån) hela tiden. Det gick bra så jag tror inte detta heller ger några men. Nu var det dax för de tre korta spåren jag lagt ut. Det har också gått bättre men det var ok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0