träning - appellspår

Idag har det varit sista gången innan sommaren på vår appellgrupp. Vår ihärdiga instruktör hade lagt varsit spår till oss ala appellklass. Jag var lite tveksam hur jag skulle ställa mig till att blanda in ett personspår nu när vi har ett så högt tempo i viltspårandet. Men jag bytte till (annat) sele och tänkte går det så går det.
Redan när Britt skulle visa oss på spåret var Ella i gång, hängde i kopplet och med en glatt viftande svans. spåret tog hon med glans. Jag tvekade lite på henne eftersom hon inte hittade några pinnar i spåret, men det visade sig att jag absolut inte behövde vara orolig. Det fanns bara en slutapport och vilken slutapport sedan, ett gott tuggben :-) Härligt, medan vi väntade på de andra tränade vi lite budföring, som är det vi tränat minst och kanske känner en viss osäkerhet inför. Att springa till figuranten brukar inte vara några problem, men att vänta och möjligen om figuranten har ett "dåligt" kroppsspråk så kommer Ella tillbaka innan hon skickas från figuranten. Dock gick detta jättebra idag.

Dagen var också bra för att de två hundarna som Ella blivit tveksam till (pga dåliga omständigheter) gick sida vid sida med Ella på väg ut till spåret, så hon kunde komma närmare dem utan att det gick tokigt på något vis.
Härligt kanske Schäfer och Boxer faller bort från listan över hundar man måste ha koll på :-)

Kommentarer
Postat av: Syrran

Hej, ska lämna Gdansk i morgon. Då ska det naturligtvis blåsa motvind. HAr haft det bra. Lennart kom 4 på tävlingen igen. Vi hade hoppats på 3dje plats. Hoppas allt är bra med er

2010-06-20 @ 22:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0