Full koll

I dagarna har jag skaffat mig en ny dator och satt mig in i en ny fantasktisk funktions Feeds :-)


Numera ser mitt "skrivbord" ut så här :-) Är det inte fantastiskt.
Så fort någon skriver i sin blogg får jag upp del av rubriken på mitt skrivbord, är det inte fantastiskt. Sanning med modifikation, Ni som har hemsnickrade bloggar och de som använder NOGG är utanför :-( Tråkigt men sant. Men alla andra bloggar får jag upp, snacka om att få full koll.

Just nu är jag inne i någon slags träningstrans. Igår gick vi vårt andra spår 300 meter med liggtid 20 timmar, regnet hade öst på ganska bra under liggtiden, Men det gick bra. Ella tappade bort sig en gång, trodde jag, sedan visade det sig att den nya snitzeln hade åkt i backen så hon gick nog ganska exakt där hon skulle. Idag har jag införskaffat nya skankar, de luktar inte gått efter att ha legat ute så länge med fukt och regn. Så nu har jag inga ursäkter för att inte lägga ett spår till inom någon dag. Nu ökar vi på längden och backar lite på liggtiden.
Väl i affären införskaffades också lite nya leksaker som vi kan kampa med och/eller bära på.
Vi har även flätat ihop fleecetrasor till fina kampsnören.

Vi har börjat jobba med apportering, att få Ella att greppa föremålet "hårt" direkt utan tugg. Genom att först leka upp henne för att sedan övergå till annat föremål (inte apporten) och belöna själva gipandet, inget fjös :-)

Vi har också satt ihop handtarget med att ha en greppad boll i munnen och dutta på min hand. Börjar också fungera bra. Vi har ju tidigare haft lite jobbigt med apporten i lydnadsklass 1, apporteringen i lk2 är mycket enklare för Ella, men hon börjar "tugga" de sista 2 metrarna in till mig. Därav denna träning.

I fritt följ provar vi nu Anna/3vallares metd med att gå baklänges




Sista bilden ska Anna precis belöna Arvid.

det är fantastiskt att se hur snabbt Ella är med på noterna. Hon har en bra attityd, ok kontakt och snart har vi positionen också, om vi jobbar intensivt på detta några veckor så borde det ge resultat.

Förutom denna träning har jag börjat med burträning också inspirerad av Anna/3vallare


Ella ligger i sin bur så länge det vankas belöning men vi har inte kommit till att hon ligger där av "fri vilja" dvs även utan min uppmärksamhet, men jag hoppas vi kommer dit.
Buren skulle innebära en större enkelhet, bl.a. på kurser eller på klubben när man ska hjälpa varandra. Då vet jag att Ella får vara ifred och om hon kan komma till ro är det ju underbart. Sedan tror jag Lenas tanke med att bara hunden vet att den ska ligga räcker och är mycket enklare, inget tungt att släpa på, men jag skulle vilja ha båda varianterna.

Viktigaste jag tagit åt mig under helgens kurs var nog, starta och avsluta med lek så jag får upp attityden och att hunden går av träningen med rätt attityd.
Att planera korta träningar, max 3 minuter, passar mig. 3 minuter kan jag hålla i huvudet och förbereda på ett bra sätt. Att under de 3 minutrarna bara fokusera på Ella, inte snacka med andra oavsett vad det gäller, sammanfatta träningen först när man satt in Ella i viloläge. 

Nu ska här lagas middag och sedan är det dax för traiball.

Kommentarer
Postat av: Petra

Du är så duktig att träna och att berätta hur ni tränar för oss andra här på bloggen.Man blir ju jätteinspirerad.Jag tror nog dessvärre inte att du har tid över för att ta hand om mina två busar medans vi renoverar köket:-) :-),men tack för erbjudandet.Så synd att vi noggare inte syns hos dej,får väl skicka ett meddelande på egen hand då så du vet när det har uppdaterats.Som idag tex,både inlägg och en liten filmsnutt.Kramizzar från örebro.

2010-06-16 @ 23:00:39
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Katarina med Zoë & Smilla

Jag säger bara - WOW till tekniken och - SUPERWOW till träningsintensiteten. Du inspirerar. Nu när jag lämnar tillbaka Smilla och har en tvåveckors paus på kurserna så ska jag minsann se till att öva ikapp mig. Till hösten tänkte jag gå upp och tävla i Lydnad !... urgh...

2010-06-16 @ 23:13:27
URL: http://perrozoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0