Vilken helg

Nu är det ett tag sedan jag skrev :-)
Det är mycket som händer på jobbet så det har inte varit så mycket tid till övers ens på kvällarna.
Helgerna bara springer iväg. Sedan sist vi skrev har vi hunnit tävla 3 gånger :-)
Min tävlingskarriär är ju inte riktigt smart plannerad :-) Börjar några veckor innan löp för att sedan ta upp tävlingarna när skendräktigheten är som störst. Men det känns ju skönt att ha något att skylla mina nervers dåliga poäng på.

I helgen hade Anna/Rolex bjudit upp oss till Leksand för att tävla en tvådagars ridhustävling. Jag hade redan avskrivit ridhus iom all hästskit men efter ett samtal med en av mina "mentorer" Ki så tänkte jag att det kan ju inte skada.
Jag bokade 4 tävlingar (ridhus) på samma gång. Först förra söndagen i Viksberg där Pudelklubben hade sin tävling.
Det vi klarade klarade vi bra men 0-ade två moment (läggande - Ella ställer sig jättefint, Ställande - Ella stannar inte alls) men det började kännas nästan ok, värst är att iom hormonerna juckar gärna Ella med mig när det blir för hetsigt och det jag lärt in då är att när jag säger åt henne så lägger hon sig pladask (vilket inte fungerar så bra under ex.v. en linförighet)

Men jag beslutar mig för att åka upp till Anna/Rolex i alla fall fast mitt logiska sinne sa att jag borde vänta några veckor tills värsta skenvalpningen är över :-)

Resan till Leksand gick jätebra. Ella är jättetålig i alla färdmedel jag har provat henne på. Den här gången blev det buss, tunnelbana, täg, buss för att sedan mötas av Anna/Rolex på spark 4 timmar senare.
En promenad sedan lassas in i Annas bilbur för att dra ner till "körhallen" där tävlingarna ska vara nästan dag. Jättebra miljöträning och Ella måste ha koll på det mesta.  Bl.a. en tjej som troligen pga astma hade en mask för ansiktet, det har vi aldrig sett förut. Anna försökte köra en kommendering i linförighet med Ella och mig, vilket gjorde mig gråtfärdig och bara ville krypa ner under täcket.......

Så kom lördagen, lydnadsklass 1 skulle starta efter lunch. Anna och jag var taggade men konstigt nog inte nervösa.
Vi beslöt oss för att det skulle gå lika bra som i Gränna.

Vilket det gjorde förutom att innan platsliggningen hade jag stött på den jag skulle ha till höger om mig, en stor Rottishanne. Som gärna "flexade" sina muskler. Till vänster om mig skulle jag ha Rolex. Innan platsliggningen lägger jag Ella ca 5 m ifrån Rottisen för att hon redan då skulle förstå att det skulle gå ok.

Väl inne i hallen håller Ella järnkoll på Rottisen så jag får ta i för att få henne att lägga sig. Rottisen la sig men svansen stog helt rakt upp och han var spänd i hela kroppen. Vi hann inte mer än vända oss om så hade han rest sig och kollade på de andra hundarna. Jätteläskigt kändes det. Domaren och skrivaren närmar sig Ella och föraren går tillbaka till sin hund. Nu står domaren/skrivaren ivägen så jag har ingen kontakt med Ella. Så jag flyttar nervöst sidled och får strax ögonkontakt med Ella igen och hon ligger fint :-).

Sedan kör vi igenom programet åter igen får jag starta som första ekipage eftersom Rottisen brutit. In på banan och det mesta fungerar bra MEN återigen nollar vi ställandet, vilket var helt och hållet mitt fel. För istället för mitt intränade STÅÅÅÅ så lät det stÅ....... Ella följer med tills jag kör mitt STÅÅÅÅ då hon ställer sig fint men några meter för sent.
Anna och Rolex går direkt efter oss och de går jättebra, men precis som jag så piper Anna ligg istället för LIGGGG under läggandet under gång och det upprepar sig även för dem de får en 0_a i resultatet :-)
Men Anna var så smart att hon valde "rätt" moment att nolla så de fick ett förstapris, Jippi. Vi åker hem och firar Anna/Rolex förstapris men det känns som även jag och Ella är vinnare idag,
Jag har hittat rätt uppvärmning så Ella var pigg men inget juck eller stök på planen
Det krävdes endel utmattningsövningar lång stund före vår start för att sedan bara sitta och jäsa precis innan start.

Efter en trevlig kväll med Annas familj sov vi som stockar och hade tidig start på söndagen.
Vi får en stor schäfer bredvid oss vid platsliggningen. Kanske var jag mer nervös än Ella, Ella börjar med att tvätta sig och innan vi tar av kopplet, jag säger åt henne att fokusera vilket gör att hon hoppar någon meter bort. Men sedan kommer hon och är helt underbar.
Platsliggning där hakan åker ner i marken efter en liten stund, en linförighet som är ok för att sedan moment efter moment bara bli bättre :-))))))) och en matte som bara blir gladare och gladare. Kommenderar med rösten ända nere från magen och allt blir bra. Poängen räcker till ett första pris och en andra plats, prispallen :-) endast 1,5 poäng skilde mellan oss och ettan, vi fick 182,5 poäng. Anna/Rolex gör en jättebra prestation idag också så nu hägrar LP1. Hon kom precis utanför prispallen med en fjärdeplacering, men alla momenten satt även för dem denna dag och de gjorden en snygg uppvisning.

När jag hämtar priset sa prisutdelarna att krulltottarna nu var på G och domaren sa - Du skulle kunna få en ännubättre hund om du var lite mer hurtig på planen :-) Underbar helg, Underbar tävling, Underbart avslut. Tack Anna (med familj) för er gästfrihet jag störttrivdes.

Som sagt till denna tävling kan jag gärna återkomma, vilken stämning, trevliga människor och sammansvettsning de hade och jag kände mig genom Anna som en del av det.





Moment Pudelklubben Nedan Siljan Lö Nedan Siljan Sö
Platsliggning 10 10 10
Tandvisning 10 10 10
Linförighet 5,5 7 7
Läggande 0 10 9,5
Inkallning 9,5 9 10
Ställande 0 0 9
Apportering 10 10 10
Hopp över hinder 9,5 9 10
Helhet 7 8 9
Totalt 126,5 151 182,5



Ella söker verkligen kontakt innan vi ska iväg på ställande under gång


Nu har vi ställt oss precis så som matte vill :-)


Rolex och Annas Linförighet var stundtals mästerlig :-)


Prispallsbild, Rottis etta, Perro tvåa och pudel trea


Rolex och Ella med sina Söndagsrosetter


Fin Perrokille


Fin Perrotjej


Anna och Rolex


Äntligen en rosett

Kommentarer
Postat av: Syrran

Grattis, vad kul. Denna rosett är bara den första i en kommande rad:)

2010-02-07 @ 22:32:08
Postat av: Kickan

Hej! Va roligt att det gick så bra,stort GRATTIS till er båda, Ella är så fin i sin rosett... kram Kickan & Carizma

2010-02-07 @ 22:50:53
Postat av: Ki

GRATTIS åh va ni är duktiga, vilka poäng då!!

Ni är bara så superduktiga. Vi får höras någon dag :)

2010-02-07 @ 23:03:55
URL: http://www.fozzie.se
Postat av: Jossan och Tiza

Grattis vad duktiga ni är! :)

Kramar Jossan och Tiza.

2010-02-07 @ 23:07:42
Postat av: Marita Palmqvist

Men nu måste vi utbringa ett STORT GRATTIS !!!

Äntligen kom "ettan " : ))))

Lycka till !

2010-02-08 @ 09:51:54
URL: http://www.ramitadepalma.se
Postat av: Anna Nygårds

G*R*A*T*T*IS!!! Fy f-n vad rolig helg det har varit. Och krulltottarna visade verkligen vad de kan. Och Disney hon sprätter omkring här hemma som vanligt och har inte fått ngr men av utskällningarna./ Kram Anna

2010-02-08 @ 10:31:22
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Ulrika

GRATTIS!!

Gud så duktiga ni är!!!

Grattis till Anna och Rolex också.

Så lika Rolex och Ella är! Jag trodde att porträttbilden på Rolex var Ella :-)

Kramar

Ulrika

2010-02-08 @ 10:43:51
URL: http://calmigos.se
Postat av: Petra

Jättegrattis från örebro.Och ni verkar ha haft en helt underbar helg tillsammans.

Ni är sååå duktiga och modiga.

Kram på er Petra & Lufsen

2010-02-08 @ 12:10:46
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Tuttan o Ella nr 2

SRORT GRATTIS !!! Synd att jag inte såg er....men det kanske blir fler gånger...vintern är ju full med ridhustävlingar ;-) Hos oss i Mars tex...

2010-02-08 @ 18:33:46
Postat av: Louise

Grattis, så bra jobbat! Kul, att få en så utförlig rapport från tävlingsdagarna.

Stort tack för gratulationen till Isas viltspårsutmärkelse!/Louise o ID

2010-02-08 @ 18:46:40
Postat av: Louise

Grattis, så bra jobbat! Kul, att få en så utförlig rapport från tävlingsdagarna.

Stort tack för gratulationen till Isas viltspårsutmärkelse!/Louise o ID

2010-02-08 @ 18:47:14
Postat av: Lena

Hurra vad du/ni är duktiga! Det var väl värt all väntan med den höga poängen!

Du e bäst Susanne!

2010-02-08 @ 19:00:20
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Kesti

Grattis va kul att ni fixade 1:a priset!:) Men det hängde ju i luften redan på lördagen.:)

Kram Kesti

2010-02-08 @ 19:26:59
Postat av: johanna O Zoya

Stort grattis till er!!

2010-02-08 @ 19:54:17
URL: /http://zoya.aberlours.se/#home
Postat av: M. Joelsson

Grattis och hurra för SusElla!

Ni är så himla duktiga!

(Jaja, vet att jag grattade i mejlet men måste ju få stämma in i kören här ;-).)

Mia o Manne

2010-02-08 @ 21:36:23
Postat av: Maria & Rozie

Heja Heja! Vilka duktiga hundar vi har! Kul & ses! Kanske i Mars igen??? =)

2010-02-08 @ 22:16:50
URL: http://rozie.dinstudio.se
Postat av: Helene

Ett jätte grattis ,vilka bra poäng !Nu är det bara att köra på !

mvh Helene Ceasar o Cocos

2010-02-09 @ 07:19:02
Postat av: Peppar

Ella - du är bäst! Men det visste jag hela tiden, det var bara din matte som inte fattade det ...

/Peppar

2010-02-09 @ 12:56:13
URL: http://peppar-perro.blogspot.com/
Postat av: Johan & Gunilla

Hatten av och ett stort grattis

Kramar

2010-02-09 @ 21:38:58
URL: http://www.liwsperro.se
Postat av: Susanne

Ja, igen vill jag bara säga - GRATTIS. Jag vet ju hur ENORMT skönt det är när det verkligen funkar.

JÄTTEROLIGT!!

Kram, Susanne

2010-02-11 @ 06:59:12
URL: http://www.aberlours.se
Postat av: Annica o Fanta

Härligt,härligt!Poängen blev bara bättre och bättre så det syns åt vilket håll det går....bara uppåt!Behåll den känslan,ni är sååå duktiga!

Kramar från oss alla!

Fanta m flock

2010-02-11 @ 08:29:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0