Vi gör nog lite mer än apporterar :-)

Jaa du Anna, så du har saknat oss :-)
Det beror inte på tidsbrist för de få minutrarna det tar att samla ihop sina tankar kan man lätt göra, ointresse, inte ens det, så anledningen till lång tid mellan inlägg är lite diffus :-)
Snön ligger väldigt djup på tomten så det blir inte så mycket träning av Ella som jag önskar. Vi behöver miljöträna och kedja moment. I Stockholm är det inte lika lätt att få tillgång till inomhusträning så vi gör så gott vi kan. Igår åkte jag ner till traktens ridskola. Smög in i ridhuset och se, turen var med mig, En ridlärare kom in  tände lampan precis som jag gått in på läktaren. Hon var vänlig nog att bjuda ner mig i sågspånen, lämna ridhuset med informationen, träna du, om ca 10 minuter ska jag hålla lektion här men du får i allafall lite miljöträning. Glad blev jag förståss. Vi hann med några inkallningar, lite fritt följ, hopp över hästhinder och lite fjärr. Ella var på topphumör. ville dock inte lämna ridhuset.
När jag såg hur skitig hon blev så beslutade jag mig för att fixa tävlingsuniformen på donnan. Hade tänkt försöka behålla lite päls men det skäret bara tuggade så nu är hon riktigt korthårig igen. Tur att vädret håller sig runt några minusgrader.
Mina största bryderier är fortfarande apporten och inkallning med ställande. Apporten springer hon glatt ut till men sedan tar hon den så försiktigt springer tillbaka med den för att efter det få en dålig ingång. Något måste vi göra med den.....
Inkallning med ställande springer hon fint mot mig, verkar ha fattat stå, men ibland tar det fortfarande för lång tid. Sedan har vi inte tränat slutet för att få in henne till sidan. Hon hoppar fram någon meter och ställer sig fint igen, funderar på om man kan använda kommandot "fot" på sista sträckan det fixaar hon galant, eller så får jag dela momentet träna de 2 bitarna var för sig, och nu ta ag i sista biten att börja från stå och skicka boll bakåt vid kommandot hit. Funderar också på att ha två kommandon, Ett vid första inkallningen och ett annat vid andra etappen.  Antar att det är därför man hör att många använder hundens namn och hit vid ena tillfället och bara hit vid andra, eller??
Vi skulle behöva träna platsliggning där jag är gömd också, inga problem här hemma eller ensam, men jag behöver stabila hundar runt om.

Julen har annars varit bra, för första gången på 12 år har vi inte varit här på julafton, riktigt skönt faktiskt :-) Sedan har vi firat med makens släkt och då fick Ella nästan tag på katten....
Tänk att hon så väldigt gärna jagar dem låååångt bort. Vi var mycket folk och jag fick skämmas lite. Oftast går det jättebra med att vara hos svärföräldrarna, katten hinner alltid undan innan vi kommer, men det är en till sak som Ella tycker är konstig. På julen leker vi alltid charader och andra högljuda och rörliga lekar. Till en början går det alltid bra men sedan tycker Ella vi är bra underliga. Högljuda och fullt med rörelse, så då vill hon gärna få koll på läget. Men det gick över ganska snart efter att hon hittade en liggplats där hon kunde få överblick det hela.

Nu närmar sig årets slut och ett nytt år tar sin början. Undra vilka mål vi ska sätta upp för detta år.
Det får jag klura på , nu ska vi gå på teater och Ella får vara hemma hos mormor.

Ha ett riktigt gott slut och gott nytt år på er.

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Äntligen!



Ingång med apport har jag gjort så här:

Satt Rolex vid sidan som ettans apportering. Sagt "apport". "Håll fast"........"stanna" ...så har jag ställt mig framför honom där han sitter med apporten i munnen och kommenderat "Fot". Inte långt framför ,alldeles nära. För oss funkar det bra.

Väl slut och gott nytt!

Ink. m. ställande har vi också lite strul med.

2010-12-30 @ 18:51:22
Postat av: Louise

Idag har jag och Isa också tränat i ridhus tillsammans med ett gäng perros och några kungspudlar. Isande kallt, men skönt att slippa snöhögarna! Ska du tävla i liknande miljö, så förstår jag att du behövde ett träningspass! Isa som aldrig tränat på det här underlaget gillade också det, men nosade förundrat precis när vi startade. Ha nu ett Gott Nytt År och hoppas att vi ses på det nya året! /Louise, Isa o Dicho

2010-12-30 @ 19:26:09
URL: http://isaodicho.blogg.se/
Postat av: Anneli

Gott Nytt År o lycka till med kommande tävlingar. Vi kommer nog o hejar på er i Rättvik:)Kram Anneli o Nanna

2010-12-30 @ 23:13:22
URL: http://www.la-sirenitas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0