Härligt, härligt men farligt farligt

Jag har äntligen tagit mod till mig och anmält OCH betalt min och Ellas första Lydnadstävling. Härligt för att jag känner mig modig, men farligt läskigt. Den 25 oktober på Botkyrka BK. Hoppas vi håller ihop tills dess.
Anledningen är att det snart börjar dra ihop sig till löp och jag känner mig själv. Gud vad skönt att ha något att skylla på :-) Först själva löpet sedan såsigheten för att inte tala om skendräktigheten. Nä, nu ska vi försöka innan det sätter igång.

Söndag och Måndag har vi tränat. Inte så mycket som jag önskade men tränat.
Varannan söndag kör vi Appell lydnad. Den tillhör sökkursen jag gick i våras. Men borde vara slut, instruktören har dock bestämt sig för att hon vill se oss på tävlingsplanen så hon förlänger med 3 gånger i taget :-)
Idag kom det precis efter en riktigt störtskur. Tog rastslingan för att göra oss redo innan vi skulle börja. När jag kommer fram till klubbstugan får jag reda på att vi ska vara inne och ha teori. Första tanken var att lägga in Ella i bilen men jag kom till sans snabbt. Tur att även jag snappar ganska snabbt :-)
Självklart ska jag köra passivitet/platsliggningsträning inomhus med alla andra hundar.
Det gick över förväntan, hon låg vid min sida nästan i en och en halv timme. Trots att det var trångt och det var 6 andra hundar. Endel stök då vi har en ung boxer som inte kan finna ro, 1 springer spaniel som kommit en bra bit i aktivitetsnivån under det halvår vi känt honom, men han fortfarande svårt att finna ro och låter mycket.
En schäfer som kommer in och är orolig och sätter oro i den existerande gruppen. Så visst fanns det störningsmoment totalt reste hon sig 2 gånger men la sig igen när jag sa till. Mycket beröm fick hon däremot.

Efteråt gick vi rastslingan tillsammans de flesta av oss med lösa hundar. Vilket också fungerade jättebra. Två hanar var lite spända men mattarna höll sig på avstånd så det blev inget mer av det :-)

På måndagen var det dax för Vår Perroträningsgrupp med Lotta Linusson.  Vi körde sitt i grupp och platsliggning. Dock använde jag båda för platsliggning. Förra gången vi körde med Lotta ville inte Ella ligga så jag hade bestämt mig för att inte lämna henne. Nu gick vi till ett mer belyst ställe, Ella la sig jättesnyggt och låg tryggt så jag kunde lämna henne och klarade av det helt enligt mina önskemål.


Därefter tränade vi lite två och två medans Lotta fokuserade på en hund/förare åt gången. Det jag och Lotta tragglade vidare med var fotgående, ingångar på inkallningarna (som börjar bli mycket bättre) alternativ till Lenas förslag med godis var att belöna med bollen (som vi tränat in läggande och sättande under gång)
Ella komer fram till mig och när hon vänt upp ropar jag bra och sedan kastar en boll framåt. Ella var genast med på notorna. Sedan körde vi lite tandvisning. Lite skumt var det med en främmande människa som kommer fram i mörkret och ska kolla in gaddarna. Men jag var nöjd och efteråt hoppar Ella upp med framtassarna för att kolla in Lottas vantar som hon skulle sätta på sig. (Hon är för söt min lilla hund)

I helgen skulle vi ha en Perro prova-på aktivitet, Rallylydnad. Men vi var för få som anmält sig, så istället tar vi en promenad. Efter har Sanna och jag planerat att köra personspår. Ska bli jättekul.










Kommentarer
Postat av: Lena

Vad kul att det går så bra för er! Håller tummarna för att det går bra på tävlingen!

2009-10-06 @ 22:42:52
URL: http://www.bonitaochjag.se
Postat av: Helene

Hej vad roligt att ni ska tävla, själv har vi försökt två gånger och det har gått åt skogen hon kommer som ett skott på plats liggningen men vi ger oss inte det är jätte kul även om det är roligare när det går bra ! Håller tummarna för er ,lycka till ! mvh Helene o Cocos

2009-10-07 @ 18:28:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0