3,8 timmar

Så länge har solen visat sig i Stockholm de senaste 19 dagarna och det känns. Ganska trött och låg känner jag mig men inte Ella. Ella gillar inte vår "time-out" från träningen men det är nyttigt. Vi håller fortfarande att pilla med små övningar. Igår ställde jag mig framför en spegel för att kolla hur vår "kontakt" var under linförigheten. Ella överraskade mig som så ofta. Visserligen tog vi inte många steg men det vi gjorde såg Ella helfokuserad ut och med fin kontakt :-) Vi kanske kan få ihop en linförighet/fritt följ om jag nu fortsätter med pytteökningar i både längd och störnings träningen.

Ella löper fortfarande nu är hon jätteintresserad av andra hundar (läs hanar) lite så man skäms. Hon vägrar gå om vi möter någon hund och viker snyggt undan svansen eller så drar hon i kopplet för att hinna ikapp andra hundar. Inte likt sitt vanliga jag. På något sätt är hon mer tillfreds vid detta löp. Jag har inte upplevt någon PMS utan hon uppför sig exemplariskt.

Hittade följande info angående löp på http://www.sjaunja.se/kennel/diverse/valpning.htm

Tikar löper 1-3 ggr/år, varje löp har fyra faser

  1. Proöstrus (förbrunst), könsorganet fylls med blod, slidväggarna tjocknar och vulvan svullnar. Under den här perioden syns första tecknen på blod som gradvis ökar och blir klarare i färgen. De rikligaste flytningarna syns strax före ägglossningen. Under den här perioden vill tiken leka med andra hundar. Proöstrus varar ca. 7-10 dagar. Normala avvikelser från detta 3-27 dagar. Under den här perioden avmaskas tiken.
  2. Östrus (egentlig brunst), tiken accepterar hanen, flytningarna bleknar (kan också ha slutat helt eller vara riklig), vulvan mjuknar och tiken förändras markant. Östrus varar ca. 4-12 dagar. Normala avvikelser från detta är 3-27 dagar. Vanligtvis är tiken i östrus (höglöp) dag 11-14.
  3. Metöstrus (efterbrunst), oavsett om befruktning skett eller inte varar denna period i 2 månader p.g.a. hormonet progesteron. Vulvan återfår normal storlek och form.
  4. Anöstrus (viloperiod), varar ca. 3 månader.
Sånt som kan vara bra att veta :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0