Det kom ett brev

för ett par veckor sedan från Jenny på Tussbergets kennel, vi var inbjudan på valpträff som hon fixade för alla hennes hundars valpar. Ellas pappa Pelle kommer ju från Tussberget. Jättekul tyckte jag och svarar ja på en gång. Sen kom löpet och grumlade min möjlighet att åka dit. Dock verkar inte hanarna hemmavid reagera nämnvärt på henne så efter att ha mailat med Jenny plockar jag in Ella i bilen i morse och packar mig iväg. Resan börjar bra, precis innan vi ska åka plockar jag fram inbjudan för att få vägbeskrivning och märker att jag tagit fel på tiden med 30 minuter. Gasar lite extra och kommer bara försent 15 minuter. På plats fanns en mängd bekanta som det var jätteroligt att återse, Hussar och mattar med Moya, Chanto, Carizma, Zita, Dita, Fozzie, Snigel, Tova, Chica, Ella (Russin), Vilja, Aqua, Pelle, Bombi, Leõn, Rappo och många andra tvåbeningar och fyrbeningar.
 

Fina syrran Carizma


Otroligt lydiga Fozzie, ett föredömme för hanar, efter tillsägelse från mig kunde han gå bredvid Ella utan att bry sig om att Ella löpte.


Ellas kärlek Falco


Leõn bakom "galler"


Vackra syrran Zita som var snabbast för dagen.

Vi hade jättetrevligt och det var en riktigt bra arrangerad dag med massor av skoj. Vi gick tipspromenad,


Rappo med matte var vårt sällskap under promenaden.

Fick se vilken hund som är snabbaste hunden (Ella fick pris men Zita, Dita och säkert några fler var snabbare), Ringträning och sökövning. Jag passade också på att få lite tandvisningsträning från flera av deltagarna. Sedan var det lunch och därefter lydnadsträning. Vi fick besök av Annika Sjöblom som hjälpte oss med tävlingslydnadsträning, superbra.


Ulrika och Moya visar upp linförighet för Annika

Hur gick det då med löptiken, tur nog var det flera tikar som löpte. Chanto hittade ju Ella direkt stackars matte hon fick jobba lite, Sedan hittade Ella Falco och föll pladask.  Ella hängde i kopplet för att komma fram till honom, hon var som tokig, Försökte komma ur halsbandet, gjorde sig jättesnygg och vek snyggt undan svansen så snart Falco tittade åt hennes håll. En helt annan stil än hon hade på någon av de andra hannarna. Fozzie var också snygg tyckte Ella men INTE till närmesevis lika snygg som Falco. Vissa hanar tyckte nog att det var svårt att koncentrera sig med löptikar runt sig men jag hoppas de ser det på samma sätt som Jenny och Ki att ju svårare man gör det under träning dessdå bättre kommer det gå när de inte finns runt en på tävling :-)


Kärlek har uppstått. Det var många hannar på träffen men Ella hade bara ögon för Falco/Snigel

Fick vi lära oss något idag?
Jo, min fråga till Annika angående apport (klass I) gällande att få Ella att börja självmant gripa apporten (fast inte för tidigt) var att börja om från början. Ella apporterar utan att jag håller den i handen. Jag använder en spårpinne till att börja med. lägger den på marken,knät översidan av handen, foten osv. För att sedan ta in apporten igen.

Annika visar hur jag ska börja om igen med apportering

Vi fick tipset att när vi lär hunden läggande under gång föra handen in under bringan på hunden för att få hunden att lägga sig "bakåt" för att på så sätt förbereda inför högre klassers fjärdirigering då bakbenen ska stå still (eller var det alla fyra benen?)

Tova och Fozzies husse/matte fick tips på träning (klass II respektive klass III) när det gäller inkallning med ställande och läggande.(tror jag det heter) Viktigaste tipset som jag snappade här var att ha belöning både framför och bakom hunden (som hunden var medveten om) I Johans fall skulle han ibland göra släta inkallningar och kasta godis bakom sig och ibland kommendera stå och belöna bakom hunden. Första veckan skulle han göra detta  på bara någon meters avstånd, veckan efter öka distansen med några meter fortsätta öka tredje veckan, därefter minska tillbaka till utgångsläge och sedan hålla på att variera avståndet. Annikas tes är att om hunden fixar detta på kort distans är sedan avståndet inget problem, eftersom det är på kort avstånd hundarna påverkas ibland negativt av vår närvaro. Kommandot i början ska vara ex.v. ståvarsegod i ett ord. På så sätt får man upp snabbheten i ställandet. Men givetvis bara belöning vid rätt utfört beteende. Hur Ki skulle göra hann jag inte riktigt att lägga in i hjärnbanken men metoden skulle vara detsamma med godis före och bakom hunden.



Några av oss idag fick tillrättavisningar på vårt kroppsspråk, som är jättesvårt att se själv men som ger dubbelkommando och en hund som gör saker pga fingrar, knäböjningar osv. Intressant att se.

Ett tips vi fick ska jag börja träna med en gång var rutan. Det finns ju olika sätt att träna rutan, godisskål och target såsom lock/musmatta osv. Det Annika kommer göra med sin nästa hund var att träna in själva rutan som target. börja inne med att ha en miniruta som hunden ska leta upp sedan förstora rutan tills hunden sätter sig klockrent i rutan. Det här lät lite
roligt och en stor utmaning för mig och min kontokiga hund, så det ska jag börja med. Vi har ju ett bra tag att träna detta
på.

Sammanfattningsvis en rolig och lärorik dag som vi hoppas återkommer. Ett jättetack till Jenny med familj som fixade allt så himla bra och vilket ställe ni har. En sista bild på de fina hästarna som går på ängen bredvid huset.

Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

ÅHH! Vad härligt ni verkar ha haft det. Ville också vara med ,men hade för mkt som skulle jobbas ikapp här hemma. Jag jobbar varannan helg så de lediga helgerna tillsammans är det ont om.

Klart hon föll för snygga pappsen Falco. / Anna

2009-05-10 @ 15:04:22
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Petra

Vilken superdag ni verkar ha haft.Alltid nyttigt med tips och råd vid träning.Vi har bara två ggr kvar på vår grundkurs nu,sedan får vi se vad vi ska göra.

Petra

2009-05-12 @ 13:14:27
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Ki

Hej!

Va duktig du är som snappar upp allt.

Jag brukar försöka skriva upp när jag får sådana här bra tips, men nu kan jag ju skriva från din blogg, tack, tack.

Det var bakbenen som ska vara still i fjärren.

Vi hörs snart!!

Kram

2009-05-13 @ 08:15:52
URL: http://www,fozzie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0