Ensam igen

Nu har vi lämnat tillbaka charmören. Det har varit jätteroligt att ha både Chanto och Peppar här. Båda är charmiga på sitt sätt, Så lika men ändå så olika alla tre. Ella accepterade Chanto som flock mycket snabbare än hon accepterade Peppar. Men det beror nog på att Ella var hos Chanto för inte så länge sedan, medans det var jättelänge sen som Peppar och Ella fick chans till att leka. Sedan var Chanto inte lika intresserad av Ella som tik som Peppar var, den lilla strandraggaren. Vilket gjorde att Ella kunde slappna av snabbare med Chanto än med Peppar.
Skillnader mellan de två hanhundarna låg vl just i den biten också. Peppar är mer  "man" eller "hane" ska man väl säga. Fast en mycket artig sådan, att lära sig hundbeteende är en fröjd genom att följa Peppars signalsystem.



Under det år som gått sedan jag hade Peppar förra gången har det hänt grejer. Han har blivit ett tjog lugnare, mognare och tryggare hund. Bra jobbat Sanna. Jag har ju följt Peppar och Sanna sedan Peppar var ett år och också haft det att jämföra min Ella med när hon går igenom någon konstig hormonfas nästan ett år senare. Då känns det skönt att veta att det just är en fas som vi ska igenom med träning, vila och tålamod. Hunderiet är härligt.

Idag började vi träna lydnad igen, Jag har under tidigare vecka plockat isär momentet:
 
apportering, tänk att jag hemma hos Jenny beklagade mig för att Ella inte ville ta apporten. Nu har hon tagit den innan kommando, så det var bara plocka isär och träna på att vänta på kommando. Idag satt hela komandot perfekt, frågan är om det fortsätter så.

Läggande, att stanna liggande när jag går tillbaka. Har jag idag fått bukt på genom att belöna liggande, bara att fortsätta.

Ställande, att stanna stående när jag kommer tillbaka. Samma här belöna på ingång innan hon satt sig, börjar bli klart bättre dock lite svårare med att tima rätt.

När jag häromdagen satt och läste Perrobloggar slog det mig hur tråkig jag har blivit när Ella oh jag tränar. Hur kul är det att träna på lydnadsmomenten med bara godisbelöningar. Jag faller så lätt tillbaka i det eftersom det oftast är det Ella jobbar på. Men kontakten då......... leken ........ att ha skoj...... vart tog det vägen?

Idag åkte en alldeles speciell grön skinnbit fram, här ska det bli dragkamp. Det tog inte många sekunder innan jag hade en alligator hängande i skinnet :-) Vad allt gick lättare att träna både för Ella och mig. (Anna tack för att du påminde mig)
 


Kommentarer
Postat av: Josefin och Tiza

Hej!

Vi tränar oxå på med lydnadsmomenten, både med leksaker och godis som belöning, för jag anmälde oss till KMet i Lydnad ändå. Det får gå som det går och platsliggningen får jag kanske hoppa över eller nolla den och ha koppel på henne och inte gå hela vägen om man får göra så. Ha det bra! Vi syns i Gränna :) /Josefin och Tiza

2009-07-28 @ 21:52:58
URL: http://tiza.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0