Heta belöningar

Idag har jag verkligen fått lära mig av Ella vad som kan kallas belöning och inte. Körde några nya repititioner med apporten. Första gången tänkte jag mig inte för så jag gjorde först i ordning Ellas frukost. Dessutom skar jag upp några godisbitar av torrt kycklingkött (Som Ella brukar gilla) Sedan ropade jag på Ella. Ella var inte alls intresserad av att ta apporten. Belöningen (som hon såg det) bestod av torrfoder, hur kul är det :-)

Senare kokade jag några varmkorvar till minstingen. Ella kände direkt lukten när jag öppnade paketet och kom fram från sin liggplats under bordet. Nu var hon så het på gröten så tuggandet kom tillbaka. När hon inte fick sin belöning börjde hon sjunga och provade alla andra sett det brukar fungera att få belöningar på. Ligg, sitt fint, stå på två ben. När inte det heller fungerade så börjar hon hoppa upp mot mig. Så det är bl.a. därför apporteringen inte fungerat tidigare men fungerat nu i två dagar. Leversnittar är "lagom" belöning för att få till snygga apporteringar. Då gick det t.o.m att klappa henne på huvudet, röra vid nosen böja mig framåt och knacka lite på apporten. Dessutom hålla fast den runt 15 sekunder utan problem. Ja du nog behöver matte läras alltid :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0