Storhetsvansinne

Måndagen har varit en toppdag. Ella var med mig på jobbet och från det vi går ut igenom dörren tills vi kom hem igen har hon varit en arbetshund :-) Pockar på min uppmärksamhet för att få vara duktig. Sätter sig fot hela tiden, går fot, sitter fint och försöker påkalla uppmärksamhet genom att pratmorra. Jag hade dock glömt godiset hemma men hittade en liten ostkant i kylen på jobbet. Så vi fick till en bra träning på fotgående :-)
Hem och slita med köket men fick rast för att åka och träna  sista tillfället med Lotta. Hemläxan till denna gång var att fräscha upp tasstarget för att sedan börja träna rutan.
Först hade vi en genomgång av hoppet i tvåan där Lotta påpekade att om vi ville fortsätta tävla högre upp i klasserna så gällde det att få hunden att sätta sig en bit bort från hindret.
Detta skulle vi träna in genom först en synlig extern belöning en bit bort på andra sidan hindret. Sedan en osynlig, därefter lära hunden sätta sig innan man skickade till belöning osv. Ella hoppar oftast men sätter sig mycket nära hindret. Sedan förde jag lite fjärr  Där Ella gär snygga lägganden men hoppar gärna upp för mycket med frambenen "sitter fint". Så vi fick tipset med mindre rörelser. Bakbenen är dock stilla :-)
Sedan körde vi rutan.
Här gäller det att flytta rutan före varje skick (Hundar fokuserar gärna på position men vi vill att de ska sikta position med hjälp av konorna). Först skicka med synlig target i bakändan av rutan, sätta Ella gå ut och lägga targeten som inte ska vara för stor. Gärna göra så att targeten inte syns när den ligger ner från där Ella startar men blir synlig så fort hon närmar sig rutan. (Fick också tipset att såga ner mina koner till 15 cm höjd, för rätt synintryck).
Belöna henne genom att kasta en boll förbi rutan.
Fortsätta flytta konerna efter varje gång. (Främsta paret bakom de bakersta, De högra paret till vänster om det vänstra  paret, helt annan position osv)

När detta fungerar sätta ut rutan och target medans hunden väntar i bilen eller på annat sätt inte ser utlägget.

Därefter ska vi jobba bort targeten. Kul träning tyckte både Ella och jag.

Sedan körde vi tvåans apportering Ella tjuvstartade igen så vi delade upp momentet i att sitta och vänta jag kastar men belönar direkt gick och hämtade apporten själv upprepade gånger sedan fick Ella apportera och jag belönade med boll bakom mig. Ella sprang bort till belöningen och släppte tillslut apporten när hon väl var framme vid bollen. Sedan får jag belöna ju närmare hon kommer mig i full fart. Men det blir nästa steg. Lite trickigt att både ha koll på apport, boll och Ella.

När detta fungerar så ska jag sätta Ella går runt rutan utanför konerna och lägga targeten i bakändan på samma sätt.

Nu kan man ju undra om jag fått storhetsvansinne som börjar träna in 2:ans moment innan jag ens klarat ett förstapris i 1:an. Men någon gång vill jag ju börja med 2:ans moment och vad är bättre än att få hjälp av det från Lotta. Men vi tragglar 1:ans moment med små framsteg på linförigheten. Inkallning, läggande och ställande fungerar bra, apport likaså. Tandvisning är mycket personberoende. Kroppshållning, ögonkontakt osv. men fungerar oftast bra, Hoppet är inte heller något problem på träning. På tävling har avslutet ibland varit si och så.


Kommentarer
Postat av: Peppar

Inte storhetsvansinne - bara smart!

Ella kommer gå långt, det kommer hon se till! Om matte slöar till eller gör annat kommer ELla se till att hon fokuserar på rätt saker.

Det är inte en fråga om att utan om när ....

/Pepp-ande Peppar

2009-12-18 @ 11:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0