Dax för ledighet

Varför ska tikars hormoner svalla så. Jag hoppas i allafall att det är det som hänt. Ella springer och gnyr och bär runt pipen. Hon låter något otroligt. Inte bara gny utan nu vaktas hus och hem, Ingen kan komma nära utan att det låter något otroligt här. Har aldrig varit med på maken :-(. Hon har hittat och boat in Johans kattvind (vi har en extra madrass där för kompisar som sover över) den har hon och bäddar i. Jag har ju inte varit med om någon skendräktig Ella förut, inte så här. Det börjades vakta i samband med att Chanto var här men det trodde jag berodde på att de var två som hejade på varandra. Eftersom sedan Chanto blev avlöst med Peppar så fortsatte det hela.
Men nu är vi ensamma och det blir ingen skillnad. Det ska bli skönt att åka iväg ett tag med båten och bryta mönstret.

För att bli av med skendräktigheten har jag lagt blodspår varje dag. Har ökat tiden till 6 timmar, fortfarande fungerar spåret bra. Sedan kör jag lite lydnad varje dag. Ella är oftast fokuserad och vi slipar på olika moment.

För att distrahera henne mer har jag plockat fram klickern och kör ett eller ett par pass om dagen. just nu är vi inne på en övning att rulla en liten boll med nosen. Det är ganska trickigt. Ofta vill hon ta upp bollen och ge mig den med munnen men efter tre pass har jag nu fått henne att rulla den riktigt fint. Klickerträning verkar vara det som ger henne mest utmaning (läs trötthet). Efter att hon varvat ner somnar hon som en stock.

Vad har hänt med sprayandet kanske någon undrar, vi har inte kört det nu när vi haft två hundar. Känns taskigt när den ena får men inte den andra. För tillfället har jag bestämt att hon inte ska vara lös på tomten för att försöka få ur henne ur hennes hyss. Efter semestern ska vi ta tag i skällandet/vaktandet igen. på allvar, ska bara försöka göra upp en bra plan.

Maken har tagit båten och är på väg mot Visby med några kompisar. Jag, Johan och Ella ska åka efter med färjan i morgon. det är medeltidsvecka i Visby som vi ska se vad det är. Ungdomarna gör lite egna saker och kommer efter, vilka stora barn jag har. Känns läskigt att de börjar klara sig själva samtidigt som det är skönt (att de klarar sig själva). Sen är det ju alltid roligare att ha dem med. Vi har plockat ner apportbock, träningsbok och sele och långlina. Vi måste ju träna, 28 dagar kvar till Gränna och KM.

Idag på morgonpromenaden så stog jag och Ella (lös) och tittade på ett rådjur som korsade vår stig. Jag satte mig på huk hos Ella som fokuserade på rådjuret, klappade henne,höll henne lite i halsbandet och vi tittade tillsammans. Sedan reste jag mig och gick vidare. Höll tummen för att Ella skulle följa mig, vilket hon gjorde, vilken lycka. Visst luktade hon där djuret hade passerat oss men sedan fortsatte hon efter mig. Svansen visade på att hon var nyfiken och tyckte det var spännande men hon stannade. (självklart släppte jag inte Ella förrens rådjuret var ur synhåll och ingen möjlighet att Ella skulle hinna ikapp den).
Nej nu ska jag fixa det sista resan börjar tidigt i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0