Klappat och klart

Nu är det vårt, antiskällhalsbandet. Ja, Annica jag hade provhyrt det under en vecka från vår djuraffär. Ganska dyrt men vad gör man inte för att se om det hjälper. Vi fick rekommendationen att låta det sitta på under två dagar utan att använda det innan vi började och det gjorde vi. Totalt har vi kanske tryckt på knappen 6-7 gånger under den gångna veckan. Kanske har det varit lugnare på besöksfronten än vanligt (därav få användningar) Jag tycker mig märka en minskning i skällande generellt men framförallt så slutar hon efter en till två sprut. Hon reagerar starkt på ljudet och sprutet. Sätter sig på rumpan och funderar starkt på vad det kommer ifrån. Vi har använt det ute då hon skällt vid staketet även där dämpar det hennes skällande. Nu har det ju bara gått en vecka men jag tycker det helt klart är värt att fortsätta träna.



Det finns ju många olika typer av halsband. det jag köpte heter "Multivet spray comander" och är i första hand avsett för att träna bort alla möjliga beteenden. Såsom tjuveri från bordet/soptunnan, jakt eller annat.
För skällande har de en billigare variant där man får ett automatiskt sprut varje gång hunden skäller.  Jag vet inte vad som är bäst. Tydligheten blir nog bättre med automatiskt sprut. Men träningsmomentet tycker jag uteblir litegrann, nu säger jag tyst  och slutar hon då får hon mycket beröm och godis. Väljer hon att fortsätta får hon sprut.
Allt skällande vet jag inte heller om jag vill ha bort, Det som görs när hon leker eller blir jätteglad över att vi kommer hem exempelvis.

Igår kom grannen en stor man med hund som Ella alltid skäller på. Han visste inte att jag prövade halsbandet. Men han sa direkt, "men hon skäller ju inte, vad har hänt" , bra, eller hur. Uppdaterar detta inlägg om någon vecka igen, tills dess gäller det att komma ihåg att sätta på halsbandet varje dag.


Kommentarer
Postat av: Johan Liw

Hej!

Kan jag få komma i kontakt med dig angående halsbandet, hittar inget nummer.

Hälsningar Johan Liw

2008-09-23 @ 20:08:50
URL: http://www.liwsperro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0