Allmänlydnadsträning på Loviseberg

Eller egentligen en blandning mellan allmänlydnad, tävlingslydnad och brukslydnad. Ett allt i ett kurs.
Jag kom för sent eftersom jag spenderat eftermiddagen med Johan på Snkt Erikssjukhus då han var svullen och röd i ett öga. Precis när vi kliver ur bilen så bryter ett hundslagsmål ut. Stackars Ella, på denna kurs är Ella helt klart minst och de andra körde inkallning mellan folk (och hundar). Schäfern ska just springa till sin husse och gör det jättebra förbi nästan alla ekipage vänder sedan om och anfaller en annan hund. Dessa två hundar brukar göra ibland göra utfall. 3 människor skriker och gormar så att bråket avblåses innan det riktigt hinner ta fart. Slagsmål, skrikande människor och skällande hundar gör att Ellas svans åker ner. Men efter 5 minuter är det Ellas tur att springa genom gruppen gör hon det galant.

Vi kör också slalomövningar mellan ekipage och hopp över hinder dessa övningar går också galant. Däremot är inte kursledaren nöjd med Ellas och min fria följ. Hon tycker inte Ella är "limmad" på mig utan mer är "efter" mig vilket gör att det inte ser tillräckligt följsamt ut :-(. Vi får jobba hårdare på det. dessutom tycker hon att Ella sitter lite slarvit vid min sida. Så vi får jobba vidare på detta.

Vi tränade också föremålsintresse och nosarbete. Då vi skulle bolla med en vante tillsammans med kursledaren därefter kasta iväg vanten och hoppas Ella hade lust att leta rätt på den. Så länge jag hade vanten var den rolig när kursledaren hade vanten så var Ella ganska undrande. När kursledaren kastade iväg vanten så blev den intressant OM jag var mycket intresserad och gjorde ansats till att gå och hämta den.

Intressant och lärorik väll som avslutades med teori och fika. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0