Lite av varje

Idag har en vecka gått sedan Chanto kom till oss. Vi ska nu ha honom endast 2 dagar till innan hans matte kommer hem. Det har gått mycket bättre än jag trott. Även om jag trodde att det skulle fungera ok. Dock har jag endast tagit med honom till jobbet en gång. Då han inte är van vid miljön att det finns människor som rör sig runt om och han ska inte bry sig, det blir ett litet gnäll eller voff här och där. Ella har ju vant sig sedan hon var valp så hon reagerar ju inte på detta.



Det är mycket lek i de här hundarna de leker ofta och mycket. Innomhus fortsätter de "tysta" lekarna. det enda man hör är ett glatt lekmorrande. Men det är mycket "herre på täppan", dragkamper och munhuggande. Men de vet exakt var gränserna går. De gör aldrig illa varandra.
Det enda som blir "lidande" är Ellas träning under promenader och hemmavid. Skällandet har blivit värre nu. Jag har inte riktigt mage att säga till henne genom att spraya när det är chanto som drar igång det hela.

Dock har Ella varit på kurs både måndag och tisdag. I måndags med mig, lydnad. Vi tränade:

  • platsliggning (jätteduktig trots störning av jättehund som letade godis i mina fickor), tandvisning (även här störde jättehunden genom att släpa matte efter sig fram till matskålen där instruktören lagt en godis och sagt varsegod till Ella.)
  • Tandvisningen tränar vi här genom att "domaren" i början inte rör Ella utan bygger upp en förväntan genom att lägga godis i en matskål och ge varsegod till det. Ella köpte det men tyckte jättehunden var läskig när han kom med sin skrikande matte på släptåg. Men efter att de var två som höll i jättehunden kunde vi genomföra träningen. Ella har backat i detta moment sedan hon blev påkörd/överkörd. Men det ska vi ha tillbaka igen.
  • Fot (Ella sätter sig lite för långt bak och jag är för seg),
  • Apport både att ta den ur handen (som lydnadsklass 1) där har hon nu slutat tugga men tiden måste förlängas. Lägger jag ut eller kastar ut apporten och ger kommandot rapport hämtar hon den bra (dock tränade jag inte ingångar)
  • Kontakt genom att leka med en grej kasta iväg den utanför kopplets längd och sedan vänta på att hunden "ber om lov" genom att titta på mig då säga varsegod och släppa kopplet. Fungerade jättebra.

  • Maria var igår på Agilityträning (fortsättning) på Skarpnäcks hundungdom. (Tips från Perro Rizados Åsa och Julia, tack) med på kursen var också kullsyrran Zita med lillamatte Bella. Vad jag förstod hade det gått bra, de hade haft kul fast en liten ettrig terrier hade sprungit i bakhasorna på Ella tills instruktören grep in. Mats fick dock köra Maria medans jag var hemma med Chanto, så jag, "nyfikenienstrut" fick inte se hur det gick.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0