Ella överraskar

Här om dagen fick Ella vara hemma hos min mamma. Jag hade jättebråttom därifrån så det var mer eller mindre in med hunden, hej, hejdå och sedan ut genom dörren. Jag hann dock uppfatta att mamma letade efter någonting. Så jag hojtade på väg ut att jag skulle hjälpa henne leta när jag kom för att hämta Ella.

Mamma slutade leta efter ett tag och gick och satte sig och vad gör Ella. Går fram till mamma och spottar ut det mamma tappat bort (innan vi kom) i handen på mor min :-)
Vilken duktig hund vi har. Hoppas hon blev belönad för det. Till och från har vi tränat Ella i att plocka upp kulor och andra småsaker från golvet och leverera till oss. Men det här är första gången det varit "på riktigt".

Annars har början av veckan bestått av hundträning. I måndags gick jag och Ella på lydnadsträningen. Vi var enbart 2 ekipage där och två instruktörer så det blev intensivt. På något sätt lyckades jag få till så att Ella satt jättefint vid min sida och hängde med " som limmad" vid starter när jag "dansade fram" Både höger och vänster sväng :-)
Vi som fått så mycket kritik. Men nu tar vi en liten bit i taget, inga stora krav. Vi tränade också läggande och ställande under gång. Ella är verkligen en urrolig hund att jobba med. Man ser på svansen att hon gillar att jobba och både godis och bus tycker hon är bra belöningar. Dessutom att få springa upp och ner på balansbommen ( som ser ut som en stege). Kanse, kanske kan vi starta i någon liten lydnadstävling innan nästa sommar. Om vi tränar tillräckligt mycket.
Om vi vågar.......

Igår körde jag ut Maria och Ella till agilitykursen i Skarpnäck. Maria var också väldigt nöjd med kvällens träning. De tränade olika stationer med olika svårigheter. När jag kom i slutet för att hämta Ella så var hon på slalomstationen både före och efter slalomen skulle Ella hoppa över ett hinder. Det är svårt att dämpa en hund efter att den har fått hoppa över hinder (som hon tycker är så roligt) för att gå in rätt och ta hela slalomen. Men det fixade Maria/Ella fint. Men än saknas farten på slalomen. Jag träffade Zita med Husse och lillmatte som går samma kurs som Ella/Maria jättekul.
Dock stod Zitas husse och stampade otåligt de skulle börja en tävlingslydnadskurs i SSBK efter agilitykursen. Tur att resterande agilitykursti  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0