Avslutning med diplom

I måndags hade vi avslutning på lydnadskursen vi har gått. Instruktören hade videokamra med sig och vi körde lydnadsklass 1 med kommendering och videoinspelning som vi sedan gick igenom. Det är alltid spännande att titta på sig själv. Ella var inte lika säker på momenten denna gång. Ställande under gång blev först ett läggande under gång och Så fort jag tvekar lite i mina starter sitter hon fortfarande kvar fast det har blivit mycket bättre än förut.

Under detta träningspass visade instruktörerna också hur man kan träna in budföring. Först visade de på med instruktörens Rottis. Grejen var att två personer skulle jobba med hunden. Så fort hunden tittade på den ena av de två så skulle den göra sig så rolig den bara kunde. När hunden kom fram så skulle den leka/dela ut godis eller vad det nu var en liten stund med hunden. Sedan bara helt sluta och bli som en tråkig staty. När då hunden tröttnar och tittar på den andra människan ska den göra likadant. Hunden skulle uppleva att det var den som fick igång människan.
Först provade de denna metod på Briarden, det fungerade bra. Någongång fick han upp lukt på Ella och ville komma och hälsa på oss i stället men efter att jag sa till onom gick han tillbaka och fortsatte.

Jag tänkte att denna övning skulle inte fungera för oss, men försöka måste vi ju. Helt förstummad ser jag min Ella springa mellan mig och instruktören. Jag jobbade med lek medans instruktören var rolig genom att ha gott godis. Första gången var lite tveksam men mot slutet sprang hon fram till instruktören. Vilken häftig känsla för oss alla. Instruktören var lika förvånad hon :-)

Sist körde Leonbergern (Jättehunden) och detta var en lek som passade honom. Att få springa och leka med två människor. Han var som en jätteglad valp (fast jättestor)

Den här övningen var nog den mest häftiga på denna kursen. Nu gäller det bara att hitta okända figuranter som man kan träna detta med, kanske inte lika lätt.


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Ja! Budföring är en JÄTTEBRA övning för perros!

2008-10-23 @ 09:39:55
URL: http://calmigos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0