Pipen är hittad

Ellas lilla pipleksak är hittad. Nåväl den var inte så hemskt långt borta fysiskt men menalt :-)
Under tiden före löpet  så tappade jag lite grann sugen på att träna lydnad och pipen använde jag mycket då så den blev kvar i vinterjackan. Nu när Ella verkligen går framåt och det snabbt efter att jag först "hittade" tillbaka till klickern så har vi så smått tagit fram suget efter täning. Idag åkte alltså pipen fram och jag tänkte ta tag i det moment jag kände vi klarade allra sämst "ställande under gång".
Träningsuppgiften vi fått tidigare från tränaren Lotta var att gå baklänges näsa mot nos och sedan ge kommandot "stå" därefter skicka pipen över huvudet på Ella när hon stannat som belöning.
Ända sedan vi börjat med denna övning har Ella hoppat fram mot mig så jag har aldrig riktigt kunnat ge kommandot och känna att pipen blir en belöning. Nu minskade jag förväntan och lärde Ella med hjälp av klickern att bara gå mot mig.
Det tog några klick men som vanligt lär sig Ella snabbt om jag bara kommer på hur jag ska göra :-)
Därefter körde jag med pipen några gånger vilke nu helt plötsligt blev jättebra. Sen tog jag ett stort hopp och gick fot och gav kommandot "stå" Pipen låg då  bakom oss. Ella fixade det också. Jag slutade när jag kunde få Ella att stå, jag fortsatte 5 meter för att sedan återvända till henne och vi hade en tävling om vem som kunde nå pipen först. Givetvis vinner Ella den tävlingen utan konkurrens. Ännu en bit på väg i träningen.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej!

Det är otroligt vad Du tränar med Ella. Imponerande.

Var det en bra föreläsning i torsdags?

Åsa

2008-05-24 @ 19:30:57
URL: http://www.perrotrizza.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0