Spårövning, lägga spår

Nästa övning ute i skogen handlade om att lägga spår. Lennarts tips var att börja i en skog vid en stig. Sedan välja ut tallar utmed stigen där spåret skulle gå. Fungerar bäst där planterade tallar finns. Sedan börja att sätta första foten mot sidan av stammen, andra bakom stammen (Sett från stigen) och det tredje steget på andra sidan stammen sedan gå rakt emot nästa träd. Väl framme vid nästa träd samma grej mot stammen, bakom stammen och sedan på andra sidan stammen  (-ö-) fortsätta tills nog spår ligger. I början ska ju inte spåren vara så långa. Sedan ta spårupptaget mot stammen där jag är säker på att rätt spår finns. På detta sätt kan man gå och reka på stigen och samtidigt ha järnkoll på sitt spår var det börjar och vart det tog vägen. Vi fick varsin bit av skogen och la ut spår som vi ville på våra bitar. Det beror ju på vind förhållande, markförhållande och snårigheter. Jag la 4 spår på 5 träd var. 3 i medvind och ett i motvind. Därefter gick jag och hämtade Ella ur bilen och testade spårupptag. Ella tycker det här är roligt det ser man på hela henne. Hennes nos rör sig hela tiden och man hör ett rejält sniffande så fort jag tog ut henne ur bilen. Hon tog upp spåret bra och jag belönade. Efter en stund gällde det att gå över i socila belöning och använda rösten. Jag var väl lite feg här och höll kvar lite längre i godiset än jag hade behövt. Ella jobbade i 3 av spåren och Lennart förmana oss om att alltid lägga ut reservspår då det kan vara något/någon som förstört spåret och utan reservspår kanske det förstör en hel träning. Han uppmana oss också att byta spår så fort det var använt och kontaminerat. Efter lunchen åkte vi till en annan skog där vi gjorde lite svårare spår men på samma sätt genom att använda tallar. Svårigheten låg i längden samt att vi la ut korsande spår. Från någon annan. Mitt spår var väl på 25 m och vi la 2 korsade spår som vi markerade långt ifrån spåret med ett plastband. Sedan släppte vi på hundarna och använde social belöning. Någon meter ifrån det korsande spåret sa vi inget förrens vi korsat spåret då belönade vi med rösten igen om de valt rätt spår. Ella valde båda gångerna att följa mitt spår. Hade hon valt att följa det andra spåret var min uppgift att stå still och vänta ut Ella tills hon valde rätt spår igen.  Det var en glad matte och hund som kom ut ur spåret. Vår observatör tyckte vi lyckats bra och det tyckte vi också. Ella ville inte sluta spåra så hon spårade hela vägen tillbaka till bilen också.
Det blev inga bilder på dessa övningar i o m att Sanna och jag jobbade på olika håll i skogen.  men kul hade vi :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0