Var är mattes vante?

Ella har blivit så bra på den här leken så jag hinner inte mer än tappa vanten innan hon har hittat den. Hon har verkligen örnkoll på mig och mina vantar. Idag försökte jag gömma vanten svårare, bakom högt gräs, bakom stenar , i buskar ja på alla möjliga ställen. Hon hittar dem alltid direkt. Hälften utav gångerna utan att jag hunnit annonsera att vi skulle leka leken så stod hon med vanten i munnen bredvid mig jätteglad.
Några gånger hann vi gå kanske 50 meter innan jag skickade iväg henne. Vanten var gömd i buskarna omöjlig att se från det håll hon kom. Ella ger sig av med högt huvud och i full fart. Tvärstannar precis bredvid vanten tittar på mig , tar vanten och kommer tillbaka i samma fulla fart. Lämnar den inte i handen på mig utan en meter bort men annars helt otroligt duktig :-) Undrar om hon känner doften av vanten eller om hon använder synen. Det känns som om det vore näsan. Däremot "tappade" jag kopplet häromdagen. Då sprang hon fram till det men fattade inte riktigt vad hon skulle göra och om hon hittat rätt. Så jag får börja träna med lite andra saker än vanten så hon fixar fler saker och på så sätt göra det svårare för henne. Vi har ialla fall lika kul både hon och jag på våra promenader. Det är nog min fantasi som tryter i att träna henne. Ska försöka hitta någon bok med tips inom sök.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0