Idag har vi äntligen spårat

Det har suttit långt inne, vet inte riktigt varför. Men vi har inte kört vare sig person- eller viltspår sedan i somras ordentligt. Under några snödagar körde jag lite spårupptag men inget annat. I går bestämde jag mig för att försiktigt vänja Ella vid viltspår igen. Jag förberedde igår genom att ta fram lite blod och fylla en liten medicinburk med leverpastej. Klöven tänkte jag strunta i så länge.
Jag lämnade Ella i bilen sedan gick jag iväg en bit. Gick in i skogen från en liten löparslinga 20 meter senare började jag droppa blod. Mycket lite och med mellanrum, Gjorde så i kanske 50 meter där jag gjorde en 90 graders vinkel fortsatte därifrån 30 meter till. Placerade leverpastejsburken och en grisknorr som slut.

Hämtade ut Ella och gick löparspåret åt andra hållet. En härlig promenad i snabb takt på ca 1 timme. Ella kunde gå utan koppel hela tiden trots många möten med andra hundar, promenerare, löpare och stavgångare. Hon hör dem komma och antingen kommer hon tillbaka till mig och "skvallrar" eller så hoppar hon upp på en sten och väntar :-)

När det är 50 meter till det lagda spåret sätter jag på Ella sele och lina. Direkt åker svansen ner på henne men hon fortsätter framåt. 4 m kvar från där jag vek in i skogen ser jag henne vädra i luften och sedan följer hon mitt spår direkt. När vi närmar oss blodet stannar hon och luktar noggrant, ringar runt mig litegrann, jag uppmuntrar henne lite och sedan fortsätter hon, svansen är dock neråt och det går inte fort. Hon går klockrent hela vägen och får sin belöning. Knorren som hon vanligtvis tycker om struntar hon helt i.  När jag tagit av henne selen så ser jag en stolt hund som springer fram och tillbaka i spåret. Ser ut som hon säger "jag klarade det, det var inget läskigt i slutet".

Nu känner jag mig lite peppad så mer blod är lagt i kylen och ett nytt spår läggs under morgonpromenaden i morgon.

Klöven får dock vänta tills vi blivit varmare i kläderna och jag kommit på hur jag ska göra den "rolig"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0