Lydig hund

Häromkvällen träffades vi 7 Perroägare för att träna och diskutera om vi skulle starta en träningsgrupp. Intresset verkar finnas och vi beslutade att träffas ca var 14 dag. Vi påannonserar tillfällena på perroklubbens hemsida. Vi bestämde också för att hålla till på olika platser och att alla skulle höra av sig med bra träningsplatser till Sanna eller mig. Syftet med träningen ska vara att peppa varandra så vi får se flera perrosar på lydnadstävlingarna.
Vi kör platsliggning varje gång. Hjälps åt i olika moment,  Kör tävlingsledare åt varandra, ger tips och råd.
Men givetvis kan man ju komma för att miljöträna eller ha annat mål med sin träning.

Jag tycker det vore så jätteroligt att hitta en träningsgrupp. Blir jättepeppad av att se Mocka, Manne eller någon av de andra i farten. Gick ju en tävlingslydnadskurs i våras och tror en träningsgrupp är ett suveränt komplement.

Jag var lite osäker på hur Ella skulle reagera på träningsplanen med mycket hundar/människor och ljud . Men det mesta efter helgens erfarenheter verkar vara borta nu.
Ella har inte fått ett enda fysiskt men efter påkörningen. Psykiskt reagerar hon på högt talande män (hon var tidigare osäker på vissa män men det har eskalerat). När det börjar skymma /bli mörkt reagerar hon på bilar och lastbilar. Men annars verkar allt som vanligt. Jätteskönt.
När Ella fick se andra Perrosar blev hon glad och ville leka speciellt med syrran Zita. Men det gick förvånande snabbt att få in henne i träningsmode. Vi tragglade med fokus på alla möjliga sätt. inkallning, linförighet med ögonkontakt Dessutom började jag med att backa. Tidigare på dagen hade jag tränat det hemmavid och det hade gått förvånansvärt bra men det var för mycket störning. Så vi får traggla vidare med det hemma.

Att under linförighet ha fokus på mig fungerar bättre i snabbare tempo än när jag går vanligt. Kanske inte så konstigt Ella måste ju fokusera mer på hela övningen om det går snabbare än om vi går långsamt. Då hinner hon med både det ena och det andra.

Förutom detta funderar jag på att anmäla mig till Allmänlydnad fortsättning. Efter att ha diskuterat med kursställe så vågar jag mig nog på det även om jag inte gått första allmänlydnaden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0