Inte ofta

jag blir arg när jag är ute med Ella. Kan faktiskt inte påminna mig om att jag blivit det någon gång. Men idag kokade blodet ordentligt. Ella har ju börjat löpa igår och jag märker på henne att hon är lite låg. Dessutom hade vi ju en rolig men för Ella tröttsam lördag. Vi tog därför vår morgonpromenad lite senare än vanligt. Ute på det nya fina området vi upptäckte för några veckor sedan.  Efter att ha gått en stund ser jag en människa 100 meter fram. Jag kallar in Ella och sätter dessutom på henne koppel. Jag ser att personen har 3 hundar med sig. En i koppel och två lösa. Så jag ropar till honom att "min hund löper". Han försöker lamt kalla in sina två lösa hundar som inte över huvud taget lyssnar på honom.  "Nehej" säger han då medans jag försöker mota bort hans hundar. Han tar god tid på sig att komma till undsättning. Ella morrar bakom mig. Han fortsätter prata med mig " jag trodde din hund ville leka", " De är bara 6 månader" "de är inte könsmogna" istället för att fokusera på att se till att få bort sina hundar kvickt. När han väl kommer i jämnhöjd med oss så har han kopplet så löst på den tredje hunden så att även den drar fram för att hälsa på Ella. Då "ber" jag honom att ta bort sina hundar. Ber var kanske inte rätt ord för nu var jag arg. Men försöker ändå hålla en vettig ton. Jag tror säkert inte att hans hundar är det minsta "farliga" men jag vill bestämma vem som ska hälsa på Ella eller inte. Dessutom vill jag inte att hon på andra dagen av sitt andra löp ska ha 3 stora okända hundar i rumpan utan att kunna freda sig.
Han börjar skälla på mig för att jag är "otrevlig" och att han faktiskt "tar bort sina hundar så fort han kan"
Om de är så nu när de är 6 månader hur ska de då inte vara när de är könsmogna.
Han går ju samma slinga som jag går fast åt andra hållet så  jag hör honom otal gånger försöka ropa in sina hundar utan större framgång. Detta sabbade endel av mitt morgonhumör och en annars otroligt vårig promenad.

Min slutkommentar jag ville ge till mannen var "kan du inte ha en fungerande inkallning, ha dina hundar i koppel." Själv fungerar ju oftast min inkallning. De få gånger den inte fungerat under hennes uppväxt har man ju skämts otroligt , bett om ursäkt många gånger om och skyndat mig till undsättning.

Kommentarer
Postat av: Annica och Fanta

Visst kan man bli trött på folk!Själv fick jag en kommentar när jag vid ett hundmöte tränade Fanta att ta kontakt och hålla den.Människan med papillonblandningen frågade om dom kunde hälsa,-"Nej, jag tränar just nu",sa jag.Då säger damen högt till sin hund(som skäller och gnäller)"Stackars hund som inte får hälsa på nån"Suck för en del!

2008-04-14 @ 19:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0