Tänk att tiden kan gå så fort

Nu har Johan från Fria hundar varit här. 90 minuter kändes som 30. Helt klart en kille som det var lätt att tycka om. Det jag ville ha hjälp med var Ellas skällande hemma vid dörren när det händer något utanför. Jag har ju försökt olika metoder men inte lyckats. Vi började gå igenom hundens kroppsspråk. Mycket jag kände igen men det är en annan sak när han fokuserar helt på Ellas signaler här hemma. Johan berättade hur han upplevde Ella som direkt stod framme i fönstret med högt viftande svans, öronen framåt och skällandes. När han kom in backade hon bak men fortfarande med svansen högt, öronen framåt och hela hon på men framför allt skällandes.

När sedan jag satte mig ner på huk gjorde hon allt "rätt" sänkte svansen och kom fram för kontakt.
Vi bestämde att Ella inte skulle befinna sig i närområdet vid dörren utan hon fick en förbudsrand. Jag skulle säga ifrån "Nej" om hon gick över och mota henne tillbaka om hon ändå gick över.
Vi provade några gånger och jag måste arbeta bort de ord jag lätt faller in i "Vänta" och "stanna" och lära mig säga NEJ. Dessutom åker halsbandet av för att jobba inpå hunden och hela tiden läsa Ellas signaler. Är hon på så kan jag spruta vatten (som hon inte reagerade nämnvärt på) fösa undan osv. Är hon undergiven ska jag backa.
Sedan gick vi ut på en liten promenad. Då vi jobbade med att inte dra i kopplet. Ella var generellt väldigt duktig och är det i vanliga fall också. Men ibland  kan hon dra när hon vill ner i diket och lukta eller uträtta sina behov.

Under promenaden jobbade vi med att om hon drog upp hastigheten så skulle jag vara på henne genom att ta tag i pälsen för att sedan bakca när jag fått kontakt eller lugnande signaler från Ella.

Tillbaka på tomten fick Maria leka "figurant" och stå och locka på Ella samtidigt som hon gick fot bredvid mig. När Ella försökte dra iväg till Maria gjorde jag samma övning, fram tog tag i pälsen och när jag fick rätt signaler från Ella så skulle jag backa. Det fungerade ganska bra. Sedan börjde det röra sig i Johans bil och Ella hittade 4 hundar att titta på samtidigt som grannflickan gick över vändplanen till sin bil. Då blev Ella intresserad och ville inte direkt komma till mig. Samma procedur fram och "lugga" lite i Ellas päls för att få kontakt.

Intressanta övningar och framförallt intressant att ha någon utomstående med full fokus på Ella och mig.

En jätterolig stund och nu börjar arbetet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0