Vad händer med valpen när den blir 14 veckor?

Ella har alltid haft en personlighet men nu börjar den utvecklas än mer. Hon hittar på massor av hyss och valptränarens ord "acceptera bara de beteenden ni vill ha på er vuxna hund" ringer i öronen.
Hon hoppar upp mot bordet, mot bänkarna i köket, stjäl vindruvor och äpplen från fruktskålen och på pin kiv hoppar upp i soffan rakt i knät på mig för att i samma hopp vända och vara på väg ner igen. Det är svårt att vara hård mot henne men det är nu det börjar skulle jag tro. Böcker blir söndertuggade likaså några plastlåder vi har med prylar. Hon snor allt hon kommer över barnens skolpennor är jättebra att tugga sönder. Men sedan är hon den underbaraste varelse som finns. Gosar och leker och ingen i familjen kan vara sur på henne under en längre stund.  Så här får jobbas med uppfostran.
Jag var på valpkursen i Måndags och där tog hon ut svängarna. Försökte leka med de andra valparna när ledaren gick igenom olika övningar med oss. Hade vissa stunder svårt att koncentrera sig. Vilket i sig inte är så konstigt hon är ju valp men jämförelsevis med 14 dagar sedan så såg man en markant skillnad. Dottern var sedan på Tisdagen på Brukshundklubbens ungdomskväll där Ella stack från henne det har aldrig hänt förr inte långt bara till en annan träningsgrupp där det fanns en rolig hund att leka med :-) men Maria var mindre glad på henne.
Så nog har det hänt lite med utvecklingen med vår lilla prinsessa. Här blir det att ta tag med hårdhanskarna. Jag har redan börjat. Ella får inte duscha med mig på mornarna vilket irriterar henne rejält. Men vem vill ha en blöt hund i vinter till morgonpromenaden. Så det är lika bra att ta i nu.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0