Första spåret lagt

Idag hade jag bestämt date med Ewa och Salsa för ett spår och lite lydnadsträning. Ewa träffade jag första gången för något år sedan i skogen sedan har vi fått mer och mer kontakt, En urmysig tjej med en urmysig jakt cockerspaniel. Att hon dessutom är duktig och har liknande träningsfilosofi som jag gör ju saken ännu bättre. Ewa och Salsa tävlade sin första tävling förra veckan och de fick 10:or på alla momenten förutom linförigheten där de fick 9 och platsliggning där de fick 0 (Ewa och Salsa har jobbat mycket med detta) men Salsa kände sig osäker så hon smög efter Ewa innan hon ens hann vända sig om. Men trots detta vann de lk1 och fick ett första pris och det är de så väl värda för de har kommit jättelångt på det året jag lärt känna dem.

Men som sagt idag träffades vi i en liten söderslänt för att lägga varsit spår. Till min glädje fick jag med dottern Maria som har en "foster" hund dvärgpudeln Kazzy.
Innan vi gick ut i våra spår satt vi i bilen på en härlig fika som Ewa hade haft med sig. Mums, sedan gick Maria ut först. Kazzy hade helt klart sysslat med spår tidigare och de var jätteduktiga, det gick som ett tåg ska gå.

Sedan körde jag med Ella, som var lite övertänd  men spårandet gick bra. Jag hade lagt ett ca 100 meters spår med en 90 gradig vinkel och en 60 gradig vinkel. Ella sneddade lite i vinkeln men hittade och markerade halvbra de 2 pinnarna jag lagt i spåret. Spåret var det inget fel på men jag behöver jobba mer med markering av pinnarna.
Salsa det lilla yrvädret slog med svansen av glädjen att få jobba. Nosade, nosade och nosade hela vägen gjorde endel utvikningar, men är man jakthund så är man ;). Salsa är duktig på det mesta jag sett henne göra.

Därefter körde Ewa och jag lite budföring och sedan körde Ewa igenom mig i fria följet. Fick otroligt bra feedback. Avståndet till mig är inte längre ett problem (i allafall inte idag) Däremot tappade Ella lite fokus  och ibland tappade hon och låg lite bakom mig. Nu börjar jag förstå varför jag har så svårt att se själv. Om jag bara vrider huvud/axlar några milimeter flyttar Ella efter. Det var fantastiskt att Ewa kunde informera mig om när jag skulle belöna eller när jag skulle "tillrättavisa". För här provade vi några nya grejer för mig. När Ella slutade fokusera, knuffade jag bort henne från min sida och tog några snabba steg åt andra hållet, fortsatte sedan friaföljet och berömde när Ella kom ikapp. Först gången vi provade så slog det tilt i huvudet på Ella och hon funderade en stund. Innan hon slöt upp vid min sida. Men efter det var hon mycket mer fokuserad.
Sedan provade vi också att jag i belöningen lekte "tafatt" med godiset ala Eva Bodfält genom att hunden i rätt position fick jobba sig till belöningen. Det tyckte Ella var kul och blev mer på hugget. Så nu ska vi jobba mer med lek och även lägga in endel "tillrättavisning" men gud vad skönt med någon som kan vara det par extra ögon som jag så väl behöver och som kommer med konstuktiv kritik och dessutom inte bor flera/många mil bort.
Jag är så glad.

Inga bilder fick jag idag, men här kommer en bild på lilla Kazzy och dottern Maria från igår.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0