Sökträning

Idag var det återigen att packa ryggsäck med fika, tjänstetecken och sökrullar och ge sig ut i skogen.
Mats lämnade av oss vid skjutbanan så vi hade en halvtimmes promenad till där vi skulle träffas.
Under hela halvtimmen som blev 40 minuter sköt de på skjutbanan. Man kunde höra att det var med olika vapen. Vissa hade högre skott andra dovare. Vissa kunde skjuta många skott åt gången medan andra sköt med flera minuter i mellan. Ella tittade upp de första gångerna men ingen annan reaktion. Svansen hade en bra position och hon hoppade och studsade som vanligt. Jätteskönt, skotten fortsatte även under våra sökövningar och ingen av de andra hundarna var berörda de heller.
Instruktören hade markerat ut tre sökrutor/korridorer. Två med legan i slutet av rutan en med legan ganska direkt. Ut och valla. Hundarna var jätteduktiga, Ella överraskar som så ofta. Hon sprang/studsade ut till figuranten, kollade av kom sedan och meddelade mig första rutan han jag aldrig koppla henne innan hon ville visa. Hon stannade efter halva vägen för att kolla att jag var med innan hon fortsatte hela vägen ut. Andra gången hopp och studs med bra fart ut sedan tillbaka till mig. Jag kopplar upp och hon visar lydigt figuranten som belönar henne med korv. Figuranterna var två karlar som aldrig Ella sett tidigare så jag är imponerad :-) Tredje legan hade många problem med. De letade för långt ut antingen direkt eller så hittade de figuranten för att sedan fortsätta ut till slutet av rutan. Även detta fixade Ella lätt som en plätt. På påvisningen skulle figuranten dra iväg och sedan busa/ge godis elle något med hunden. Även detta fixade Ella bra, min jätteduktiga hund. Sökrullen förstår hon inte riktigt vad hon ska göra med. Hon tog den någongång för att sedan direkt spotta ut den, Så det måste vi börja träna separat ska försöka hitta på några träningsmoment :-)

Nu är det skönt att komma in och bara softa lite, Fast solen lös på oss idag.

Kommentarer
Postat av: Ki

Duktiga Er, va kul!!

Kram

2009-03-23 @ 10:58:31
URL: http://www.fozzie.se
Postat av: Ulrika

Så duktiga ni är! Kul att läsa!

2009-03-23 @ 14:44:35
URL: http://calmigos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0