Kursstart, glansis och ny hund

Nu har första tillfället varit på Sökkursen. Teori, gänget verkar trevligt och socialt de har ju redan gått kurs tillsammans men det var inget svårt att smyga in som ny. Två hade jag ju redan träffat.
Nu måste jag välja Sökrulle eller skall. Ella är duktig på att skälla och jag vill inte främja det nu när jag jobbat bort enheldel av det, så det får bli sökrulle. Någon av er erfarna som skulle råda mig till att välja skall??
Jag undrade om inte i tävlingssammanhang det var en nackdel med sökrulle eftersom då måste hunden tillbaka och hämta föraren. Enligt instruktören var det så marginellt så det spelade ingen roll.

Det jag däremot gillade mindre var att hon rådde en av de andra deltagarna att vänta med spårarbete tills söket satt för att inte blanda för mycket. Jag har ju valt sök för att jag vill se och uppleva sök men tror ju Ella är mer en spårhund (vilket jag tänkt är enklare att träna själv) Men jag skulle ju helst vilja köra parallelt :-( Ännu en fråga till er erfarna hur har ni tidigare gjort och hur skulle ni tänka?

Vädret hemmavid har varit gräsligt de senaste dagarna dimma, regn och blötsnö. Hur kul är det på en skala 1-10?
I lördags på vår morgonpromenad såg jag inte husen en fotbollsplan bort det var glansis överallt tom inne i skogen. Jag tvingade oss att vara ute i över en timme men gick och spände mig hela tiden. Väl hemma igen funderade jag på hur jag skulle aktivera Ella. Förkyld som jag var, vi gav oss på lite skönhetsvård. Pälsen rök men oj vilket jobb :-)
Jag började med det vita på magen som jag fick ta med en sax. Tur nog vaknade Maria så hon blev överlycklig och satte igång med full energi. Ella var jätteduktig, hon gillade det väl inte direkt men jag hade lärt mig sedan förra gången att bara köra på ettan. Blev vi för jobbiga försökte hon slicka trimmern. Till slut la hon sig ner som om hon sa "jaja, gör vad ni vill". En och en halv påse päls skrapade vi ihop efter lördagen och då såg hon alltför rolig ut. Huvudet hade vi inte rört och ena låret var håret kvar på osv. Så på lördagkvällen schamponerade och badade jag henne, sedan var det bara att börja om igen på söndagen. Det var verkligen att börja om hon hade säkert ett lager på flera cm kvar över hela kroppen som nu hade "rest sig upp" så jag kom under håret. Blev över en påse hår till.
Det är som att ha en ny hund här hemma :-) Tanig och valpig, mycket gosigare och alldeles silkeslen. Mer full fart, Men jag har glömt bort hur hon ser ut under all päls. Ska försöka hinna sätta in bilder senare idag bara jag hittar kamera sladden.


Före klippningen


Efter klippningen, Har precis sytt ett halsband till Ella, men inte hunnit klippa bort trådarna :-)


Härlig arbetsställning. Vi börjar alltid på bordet men avslutar alltid på golvet
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0