Gränna-vilken känsla

I fredags tog Johan, jag och Ella vårt pick och pack åkte och plockade upp Sanna och Peppar för att därefter köra ner till Gränna. den här gången var vi nere reda vid halv sex tiden då det var fullt drag på gräsplanen PO (Kiros och Linos husse) höll på att sätta upp arbetsprovsbanan, Ki hade spärrat av lydnadsplanen och tält höll på att sättas upp.
Jag och Sanna tog en promenad utmed vattnet där vi satte upp tipspromenaden. Efter halva sträckan så träffade vi Fanta med halva sin flock. Tänk vad kul det är att träffa någon som man läst om i två års tid och där matte och jag haft enbart blogg och mailkontakt. Fantas flock var precis så trevliga som jag föreställt mig. Men när vi står där och pratar så kommer regnet ösandes, ner så vi bestämmer att det får pratas vidare under lördagen. Jag, Sanna och hundarna fullföljer uppsättningen tappert så vi skulle kunna gå och käka middag med resten av gänget på restaurang nere vid hamnen.

Vi skulle träffas vid restaurangen klockan 19:30 men det var otroligt svårt att hålla tiden för vi stötte på den ena bekantskapen efter den andra. La Serenita gänget hade stugorna mitt emot oss och det är alltid så trevligt att språkas med dem, Dit räknas också PO som stolt, som bara en farfar kan vara, visade upp en fin bildbok på Kiros fina valpar från sin andra kull. Vi träffade också Dita med matte som jag bara måste stanna och prata med en lång stund, nu började Johan bli otålig och framförallt hungrig. Sanna hade varit smart nog att gå före då Liw ringde och undrade var jag höll hus.:-) Vi skulle ju har arbetsprovsmöte, oj, oj, oj

Efter 30 minuter så småsprang i allafall jag och Johan ner mot Brasseriet. Sanna ringer och berättar att de är där och att Ki fixat bord där det fanns två platser för mig och Johan. Vi kommer in på restaurangen ser Ki och hittar två platser vid bordet. Alla andra håller på att beställa så vi skynadr oss att lägga med en beställning.

När allt lugnat sig börjar jag kolla runt bordet, tydligen så tydligt så att jag får frågan vem jag letar efter. DÅ visar det sig att Sanna sitter vid ett annat bord med två platser över för Johan och mig. De hade inte ens hunnit få menyerna, oj så tokigt. Det blev en trevlig middag med mycket hundsnack. Drog oss tillbaka lite tidigare än de andra då Johan frös och gick hem för sista promenadrundan med hundarna. Då vi träffar fler trevliga perros med ägare. Bl.a. Rolex med flock.

Det roliga var att från det vi hoppar ur bilen är Ella på topphumör, svansen vaggar vackert. Dock inte mot Rolex han behöver lite uppläxning :-)

Lördagen visar på ett blåsigt, ömsom sol ömsom regn. Klockan 8:30 har vi som sätter upp agilityhindrerna uppställning. Vi tvekar länge om vi ska våga sätta upp tunnlarna eftersom det blåser så mycket men det fungerar bra. Sedan är det lite annat fix innan det är presentation och alla aktiviteter börjar. Vi har möjlighet att prova hinderbanan i Spanska arebtsprovet där vi på 2 olika höjder fick pröva att gå på planka, stege, tunnel och en matta av metalltrådar. Ella älskar ju att springa upp på stegarna på klubben så hon var snabbt på plats, men hon tyckte inte om metalltrådsgallret då hoppade hon ner. Men på andra försöket lockade jag över henne även där med lite godis och efter det var det inga problem.

Vi körde agility, Rallylydnad, utställningsträning, föreläsing om pälsvård. Tack Hanna för tipset om att Ramlösa är bra mot svamp och att svamp kan sitta på olika ställen i pälsen, jag som trodde det hörde till tassproblem :-)

KL i lydnad satte också igång tidigt. Två Elitekipage pappa Pelle och Mocka (en bekantskap från Stockholm) ställde upp. Ekipagen i LK 1 var Tova och Fozzie. Det var jättekul och sporrande att se dessa ekipage.
Sedan missade jag tyvärr LK2 där 5 ekipage ställde upp. I lk 1 var vi 23 ekipage anmälda totalt 18 körde. Här skulle jag och Ella vara med. Gud vad det var pirrigt. Vi drog lott om platserna genom att ta en kexchoklad där numret satt på baksidan, rolig presentation av lottningen tycker jag.

Vi fick plats nummer 13, Sanna och Peppar fick plats nr 14, Vi började med 3 platsliggningar då man får vara max 8 hundar varje gång. Jag hamnade ytterst i en grupp Sanna hamnade ytterst i nästa grupp. Platsliggningen gick bra och även tandvisningen även om Ella fösade lite med huvudet.

Sedan var det att vänta medans 12 andra ekipage var ute på planen. Ella kände av min nervositet men som tur var gjorde det henne mer på. hon uppfodrade hela tiden att jag skulle jobba med henne enda sättet att få henne avkopplad var att sätta sig ner och göra ingenting. Vi hade många bekantskaper som ställde upp i lydnaden.
Först ut var Chinco, sedan Bombi i värsta regnet. Därefter drog regnvädret bort tills jag ska upp på planen då kommer ett nytt regnoväder :-( In på banan går vi. Det enda jag tänker "det ska vara roligt" försökte även föra över det till mina fötter frågan är bara hur går man roligt men ändå lydnadsklassmässigt :-)
Nåväl ganska direkt får jag en kommendering om vänster om halt därefter höger om marsch. Jg känner kopplet strama åt men sedan fungerade det över förväntan. Läggande under gång fick jag höra att Ella tom viftade på svansen när vi utförande den lilla pärlan. Inkallning helt ok, fast jag måste lära mig att hålla handen mot mitt lår annars kan Ella få för sig att butta till den på ingången och det var en liten kommentar om ingången.
Ställande under gång, hon gjorde visst ett extrasteg (tror jag). Apporteringen kändes inget bra. Ella öppnar gärna och stänger munnen när hon apporterar. Lätt att tro att hon tuggar men poängen blev helt ok och vi fick kommentaren "skallrar". Hopp över hinder gick ockå bra men inte lika klockrent som på träning. Ella satte sig lite segt.
Men vilken seger, mitt mål var ju att Ella skulle känna sig väl till mods och inte hålla sig 10 meter ifrån mig.

Vann lk1 gjorde Frasse med matte och vilken otrolig uppvisning. Nu vet vi vad som kan åstadkommas med målmedvetenhet och träning. Sedan var det Cocos, Rolex och hör och häpna Ella. Vi kom på 4:de plats fick buckla och pipleksak :-) Jag gick som i ett rus resten av dagen. Vilken känsla. På kvällen grillade vi lite och snacka hund, dessutom fick vi en trevlig uppvisning av Lina med Aqua i Freestyle. Jättekul. Lina är en supertrevlig tjej dotter i Tasserietfamiljen. Som förutom att vara trevlig också är superduktig i Agility (vann ungdoms-SM) och duktig i Freestyle, vilken förebild hon och Aqua är för rasen :-)

På söndagen var det utställning. Jag hade lovat Sanna att städad huset medans Peppar fick springa och visa vilken snygging han är. Sedan fortsatte städandet genom att plocka ihop agilityhindrerna. Det var nästan 80 hundar som var anmälda till utställningen. Calmigos parningsvalp Soya blev BIS valp vilket jag tyckte var jättekul. Bra visat Soyas matte. Sen har jag ingen koll på hur resten av resultaten såg ut. Utställning är nog bra för att veta att vi följer rasstandarden men jag gillar bäst att mingla och prata med folk för det fanns det många trevliga utav.

Tack alla som gjort årets Perroträff så rolig och trevlig :-) både genom att fixa och trixa eller bara genom att komma och vara trevliga.

Vilka poäng fick vi då på tävlingen.

Platsliggning 10
Tandvisning 9
Linförighet 7 SS, VP
Låggande 9 något steg
Inkallande 9 1/2 ingång
Ställande 9 1/2 något steg
Apportering 9 Skallrar
Hopp 8 Segt sättande
Helhetsintryck 8

Det jag fick med mg ut ur ringen var orden träna, träna, träna som kommer det här bli jättebra ;-)
Jag känner mig jättesporrad. Ska bli jättekul att komma igång med tävlingslydnadsgruppen
Chincos matte försöker nu sporra oss att tävla i Vallentuna i september eller om det var oktober.
Vore kul om vi var ett litet gäng som kunde peppa varandra. Men nu ska jag bara smälta detta och skämma bort min duktiga hund.























Kommentarer
Postat av: Anneli

Grattis till bra lydnads resultat:)Ni är jätte duktiga. Kul att ses o mingla hela helgen!! Kramar Anneli o Nanna

2009-08-31 @ 20:22:52
URL: http://www.la-sirenitas.se
Postat av: Jossan och Tiza

Grattis till fjärde platsen i Lydnaden, ni är ju super duktiga!! Det var synd att Tiza var så okoncentrerad, hon som var så duktig i fredags när jag tränade.. Hon fick ju i allafall godkänt sim och räddningsprov, det var kul för där var hon en riktig stjärna! :) Det var kul att träffas och det var en super helg i Gränna, med så mycket aktiviteter och hundar!



Kramar

Jossan och Tiza

2009-08-31 @ 21:46:25
URL: http://tiza.bloggspace.se
Postat av: Anna Nygårds

Tack för gratulationerna och grattis själv.Ni gjorde det också jättebra.Tänk vad vi kan. Kanske bra med lite tävlingsnerver? Jag ska sätta mig och kolla om vi inte kan sammanstråla på nån tävling. Det vore verkligen skoj. Rolex skickar en puss på nosen till den söta lilla "bitchen".

/ Anna

2009-09-01 @ 15:59:41
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex
Postat av: Petra

Hej på er !

det var jätteroligt att träffa er i Gränna.Och jag bara måste ge dej en stor eloge för dit engagemang.

Du såg verkligen till att sammanföra människor och hundar samt komma med goda råd och peptalk.

Kramar till dej Petra

2009-09-01 @ 22:52:55
URL: http://nogg.se/lufsen
Postat av: Helene

Grattis till fjärdeplatsen, det är så roligt att se att det går och att träningen ger resultat.Så nu är det bara att ge sig ut och tävla !Trevligt att träffas mvh Helene ,Ceasar och Cocos

2009-09-02 @ 07:48:36
Postat av: Fanta m flock

Hallå Susanne!

Ja äntligen fick vi träffas!Jätte kul,med vissa människor så känns det bara rätt.Jag håller med Petra,vilken resurs du är,du verkligen såg till att alla hade det bra.Vilken toppen människa!Sen gör det ju inget att du har en fin hund också!Ni var jätte duktiga.Kramar Annica o co

2009-09-02 @ 08:20:47
URL: http://www.nogg.se/fanta
Postat av: Jenny

Hej!



Jag instämmer med flera andra, det var så kul att träffa dig igen och Ella såklart.



Synd bara att tiden alltid känns knapp. Om jag kan inspirera till fortsatt träning är jag jätteglad. På min första tävling med Frasse fick jag ca 120p och han var helvild ; ) Tänderna ville han knappt visa.



Ni var jätteduktiga på lydnadsplanen med jättefina poäng. Tack för att ni plockade undan alla hinder när jag hejade på Mezzi i utställningsringen.



Förhoppningsvis blir det Stockholm i höst någongång, det var ett år sedan sist nu...



Kram Jenny & Frasse

2009-09-03 @ 21:50:09
Postat av: Marita Palmqvist

Hej Susanne !

Tack för gott samarbete med Gränna-helgen .

Det är bara att ge sig ut och tävla : )

Lite nerver är bara nyttigt : ))



Må gott allihopa !

marita c7o

2009-09-04 @ 10:52:36
URL: http://www.ramitadepalma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0