Byxelkrok, Öland

Nu har vi landat i byxelkrokshamn. vi gick över från västervik i går. Det blåste gansk rejält mellan 8 - 13 m/sek. det är första gången Ella inte kände sig riktigt komfortabel nere i hytterna. men det kan jag helt förstå. så jag spände fast henne i en livlina så att vi satt fast båda två i båten då det gungade rejält. väl framme så hade vi en otroligt glad hund som fick springa på en härlig lång strand där vågorna svepte in. caramella sprang glatt in i vågorna och försökte äta upp dem. vi var alla lika glada över att vara framme. barnen hittade snabbt en marknad så lyckan var fullständig.  I dag kände vi inte för att sticka ut då vinden fortfarande viner i masten och vindmätaren visade redan i morse på 11 m/sek. vi funderade lite hit och dit om vi skulle hyra bil eller cyklar. Bil för att ella skulle kunna följa med. maria gick bort med Mats och kom tillbaka stålande glad. de hade bokat en cykelkärra för barn. där skulle ella kunna vara när vi cyklade. men hur skulle vi "lura " in henne i kärran och samtidigt få henne att stanna där. Den första delen var enkelt avklarad men att stanna gick bara inte. johan vår snälle son lämnade tillbaka sin cykel och satte sig i kärran tillsammans med Ella därefter gav vi oss iväg in i naturreservatet Ölands kronopark. för att komma till Böda sand där jag har massor av barndomsminnen ifrån. vi hade en härlig cykeltur. när vi väl kom ut i skogen fick Ella springa lös men annars satt hon snällt i vagnen.. vi kom till den otroligt hnärliga stranden som var lika fin som jag minns den. vi vadade alla ut på den långgrunda stranden och solen sken som vilken semesteradg som helst utomlands. Varje gång jag är på öland slås jag av hur häftig denna ö är och så nära vi har till en riktig semesterort. Tänk om man bara kunde lite på vädret. då behöver man aldrig åka iväg utomlands.
Vi åkte till vår gamla camping käkade en lunch/middag och därefter cyklade vi hem. Nu med mycket trötta rumpor efter sadlarna och ca 2 mil cyklande. Ella är också trött och har efter en stadig middag nu gått och lagt sig vid mina fötter. Ungarna är dock outtröttliga och har gått iväg för att bada IGEN. Jag stannar hemma med Ella. gud va skönt att ha en ursäkt :-)

Västervik

Nu har vi seglat oss ner till Västervik. Vilken härlig stad. Det tycker säkert Ella också. Igår på restarurangen kom det genast fram en fin vattenskål till Ella och HUsse och Matte fick en härlig middag. Löjromstoast, Lammytterfile och ett glas vitt gott vin till det.
Mats käkade Löjrosmtoast och någon god fisk till det. Ungarna skuttade runt i Gästhamnens pool. Dessutom lös solen underbart. Kan det bli bättre? Idag ringde jag runt till Zooaffärerna för att se om jag kunde hitta Ellas mat här. Visst kunde jag det. Fick det dessutom levererat till hamnen då de bara hade en 15 kg säck. En hundvänlig stad alltså. På vår inköpsrunda idag i staden hittade vi två Perrohanar. En importerad från Spanien och en från Karlstad. De dyker upp lite här och där. Ella har kommit in i semesterlunket på båten. Seglingen går jättebra. Helst vill hon ligge under. Bakom ratten. Men då blir kaptenen sur. Speciellt i kniviga situationer. Så när vi ska i hamn eller det gungar/blåser mycket får hon vara nere med de andra barnen i familjen. Vilket hon accepterar helt och hållet. Vi har en liten gummijolle Den hoppar hon i för att komma i land. Häromdagen på Harstena hade vi ett himla jobb att behålla henne i jollen. När jollen var mindre än 10 meter ifrån land så hoppade hon gladerligen i och simmade in till land. När Husse och matte tröttnat på att vara ute i Jollen/på land och försökte ta oss tillbaka till segelbåten fick vi tillslut säga hejdå till Ella sedan börja ro till båten då kom hon simmande till jollen för att bli upplyft. Då var jag inte så glad på hennes busstreck.

Nynäshamn

Ute på en liten segeltur. Igår hamnade vi på en ö i yttre skärgården här i Stockholm. Där Ella sprang omkring med Barnen och levde badliv. Ella har fått en ny badleksak som hon verkligen gillar. Så det var mycket i och ur vattnet. Vädret var strålande likaså ön. Men när kvällen kom så hittade alla myggor oss. Jag verkligen tycker illa om myggor. Kanske beror det på att de har en förkärlek till mig. Vi vaknade mitt i natten och Ella ville gärna gå upp på däck. Jag följde med men efter några minuter och ett antal myggbett senare gav jag upp. Men Ella älskade att jaga myggorna. Hon ser mer ut som en katt än en hund när han jagar. Inte förrens efter en halvtimme märkte hon att jag hade gått ner och hon ville följa efter. Vi seglade iväg tidigt på morgonen för att ta oss till Nynäshamn. Här träffade vi först en kille som berättade att han tingat en perrovalp som han skulle få om 8 veckor. Jag gissade på Åsas valpar vilket visadesig vara rätt.Kul en till ny perro i Stockholm.
Efter någon timme stötte jag på samma kille igen som berättade att han precis träffat 2 perros precis.
Ella hittade en jämnårig perro från Isblomman. Den var mycket mindre och lättare. Jättekul att se en annan perrovalp. Nynäshamn är en trevlig liten gästhamn med bodar med fisk och bageri precis på kajen. Nu ska här duschas och tvättas hår.

Besök av Norrmän

Nu har vi haft släkt från Norge på besök. Vår kära lilla valp har ju varit lite restriktiv mot andra än familjen. Så det var spännande att se hur det skulle fungera när 3 nya människor skulle flytta hem till oss. Direkt när de kom var det lite skällande och funderande vad de bar på för stora väskor. Sedan åkte vi ut till båten där det blev ännu trängre och mysigar. Ella sökte först kontakt med frun i familjen. När vi satt i sittbrunnen på båten och pratade blev Ella så otroligt nyfiken på vad Asta satte på sina läppar (cerat) så tillslut kunde hon inte motstå frestelsen att nosa henne rakt upp på läpparna. Asta var mycket lugn och lät Ella nosa och sedan klappade hon henne bestämt på halsen och Ella satt kvar. Vilken överraskning för oss som direkt trodde hon skulle backa. Sedan skulle Maria och sysslingen sova i samma hytt. Då hoppade Ella raskt upp i sängen och la sig emellan dem. Fortfarande en familj i positiv chock. Det trodde jag aldrig skulle hända. På det hela fungerade de 3 dagarna på segelbåten jättebra. Vi hade lite för mycket regn för min smak men trevliga öar och trevligt sällskap så tiden gick fort.

När vi sedan skulle åka hem (i bilen) från båten så låg Ella snällt mellan våra norrmän och sov med huvudet i deras knä. Under veckan som gått har jag och Mats jobbat medans Maria, Johan och Ella varit tillsammans med våra norrmän på utflykter. Visst tar Maria största ansvaret för Ella men nu i morse gick Ella och mötte Asta med svansen viftande, jättebra.  Kanske kan vi knäcka även den biten med ännu mer tålamod Vi fortsätter jobba på det :-)

Ny kompis Morris

Ella och jag var ute på kvällspromenad. Helt plötsligt kom en av våra grannar med sina hundar.  Två golden och en liten valp Jack russel. Ella har tidigare hälsat på Den älste goldenhannen. Nu kommer dock unghunden i full galopp. de hittade varandra direkt och hade jätteroligt. Både i det höga gräset och i vattnet vid sjön. Ibland blev det tuffa tag men båda njöt fullt ut. När Ella kom hem var hon bra trött och somnade gott.

Mors lilla Ella

i skogen gick. Fick smaka blåbär vilket hon tyckte var jättegott. Så vi har nu tränat Ella att plocka sina egna bär. Vilket hon gör med glädje. Vore ju roligare om hon plockade dem till mig.

Första testen med tandgranskning :-)

Vi hade fika ombord för lite släkt. Hunden Charlie och Ella var med ombord. Vi hade lagt till längsmed en hög kaj. Charlie är en otrolig hund på att hoppa så han hoppade snabbt upp på kajen efter att ha undersökt båten.
Ella hoppade snabbt efter. Maria och min syrra startade jakten på Charlie. ella hade stannat vid kajen. Maria blev ivägskickad in i skogen efter Charlie medans syrran höll Ella på kajen.

Ella stannade motvilligt hos min syster men  vande sig ganska snart vid syrran. Maria bad då min syster att granska Ellas tänder. Vilket gick bra utan protest från Ella. Så nu hoppas Maria att Ella ska acceptera fler kontroller så hon kan ställa t Ella i augusti.

Midsommar

Vi firade midsommar som sig borde med nära och kära. Ella hade en underbar helg och det hade vi med.
Vi sov i båten på Bullandö mellan torsdagen och midsommarafton. På morgonen var det nästan kö ut ur hamnen. Alla skulle ut. det gjorde oss nervösa för vi behövde hitta en bra hamn för natten då vi skulle på födelsedag/midsommarfest på Ingarö. Men med en underbar seglats till Munkholmen så fortsatte turen med en enkel tilläggning bredvid andra båtar. Närmast var snauzern Goliat som genast välkomnade oss och tyckte Ella var alldeles för långsam att hoppa i land. Ella har fortfarande inte lärt sig hoppa från båten vilket känns bra. När vi lyfte ned henne så blev det en glad lek en bra stund snart hoppade även blandisen Zingo in i leken. Så Ella stortrivdes. Efter att ha packat ihop våra grejer så kom min Kusin Björn med sin splitternya motorbåt och hämtade oss. Av bar det till min faster och farbror på Ingarö. Där min faster fyllde år. Där fanns även Charlie och Chasi. Ella fortsatte sin lek. Som vanligt struntade Charlie i Ella men Ella följer Charlie i hälarna och retas något otroligt. Så en av två har jättekul :-) Senare på kvällen efter en underbar middag och trevligt sällskap skjutsades vi tillbaka för en god natts sömn i båten.

Vi vaknade på Lördagen av ett härligt knatter på taket och en otroligt glad hund som viftade sin svans så att det ekade i väggarna. Klockan var 6. det var bara att dra på sig regnkläder och ta en härlig morgonpromenad. Men oj vad vi alla sov gott därefter. Sedan blev det en lat dag förutom ellas promenader. Lite hundlek blev det dock.Johan lekte hela helgen med en jämnårig pojke i grannbåten. Där spelade inte lite regn någon roll när vi kallade in honom så rann det om byxorna på honom för "regnkläder behöver jag inte det regnar så lite"

På Söndagen vaknade Ella åter igen vid 6 tiden (vilket inte hör till vanligheterna nu för tiden. Åter igen en promenad för att sedan få en mysig morgonsömn. Nu har dock molnen spruckigt upp så hemseglatsen blev otroligt härlig.