Konstigt

Hejsan,
Under semestern tänkte jag roa mig lite med att göra om hemsida och blogg lite, under tiden kan det bli lite stökigt här i bloggen, men förtrösta jag beräknar vara färdig med utseendet om några veckor eller förr :-)
Men jag kommer fortsätta skriva i bloggen så länge, men nu t.ex. har headern försvunnit.
Hoppas ni fortsätter följa under tiden :-)

Snopet

Efter några dagars härlig segling skulle vi till hemmahamnen för att lämna av våra "gastar"/gäster. Vi startade i dimma,

så vi inte såg några båtar eller öar runt omkring oss som avslutades i riktigt åsk och regnväder

Tur att våra gäster var vana seglare så jag, Johan och Ella kunde ligga i förpiken och läsa en god bok.

Här ligger Ella i alla våra täcken :-)

Vi bestämde oss för att bunkra lite mat och sova i hemmahamnen för tidig avgång i morse.

Det blev pizza, matinköp och en härlig dusch innan vi gick och la oss, Efter frukost när Mats tittade efter vilket väder det skulle bli idag tog vi snabbt beslut att avvakta även denna dag. Det blåste i morse 12 sekundmeter och skulle öka framemot eftermiddagen. Snopet, men snopnast blev nog de ungdomarna när vi kom hemrullande :-) Men det blir nya tag i kväll/morgon med hopp om att vinden ska mojna något. Regn kan vi leva med men höga vågor och bara rak motvind är inte så himla roligt och semester ska vara semester.

första dagen på vår semester

Inte riktigt sant men det är första dagen som det KÄNNS som semester.
I morse drog vi iväg till BJörkskär som ligger ute i ytterskärgården i Stockholm. En härlig seglats med endel vågor och vind. Ytterskärgården är som en helt annan värld än mellanskärgården där vi oftast vistas och har båten.
Sitter just nu och tittar på en underbar solnedgång, Problemet är bara att det inte finns så många skyddade tilläggningsplatser här ute så de som finns blir ganska befolkade.

Vår båt är den till vänster, men båtgrannarna är trevliga och lite liv och rörelse skadar aldrig.

Väl iland vill Ella direkt i vattnet, det är hennes behållning av seglingen att äntligen få vara framme och kasta sig i vattnet.

Lite bort från båtarna får vi allt gå innan hon får fritt fram

Ella vill gärna att vi ska kasta pinnar åt henne i vattnet.

I några dagar har vi Mats kompis Nicke med sonen Jonas, riktigt gamla kompis som vi inte träffat på länge men som när vi väl träffas känns som om det var i går vi träffades.

Framåt kvällen så drog de 4 killarna iväg till en bastu medans jag dukade fram ett glas rosé en god bok och några bitar choklad. Jättemysigt.

Nu sitter vi i sittbrunnen med otroligt härlig solnedgång och vi sitter och pratar :-)

Packa

Nu börjas det packa för seglats.
Jag börjar med Ellas prylar, en efter en plockas de fram och ska först lekas med litegrann, innan de läggs i högen.

På så sätt kanske, kanske hon förstår att hon faktiskt ska följa med. I vanliga fall så gillar hon måttligt när det packas, för ibland "glömmer" vi ju henne faktisk hemma eller i "värsta fall" får hon följa med en bit för att bli lämnad hos någon annan, det gör ingen mattegris lycklig. Men nu blir det 3 veckor med bara närhet och att vara tillsammans :-)

Bröllop och semester

Ella har varit hos Peppar medans familjen roat sig. Min kära kusin Björn har gift sig med sin Carina. Ett vackert bröllop med en underbar middag som avslutades med en båttur runt Stockholms stränder/kajer och en riktig "röjarskiva". Idag fick vi "betala" genom att plocka, diska och städa lokalen. Men nu går vi på semester igen.
Ella hade det nog mycket lugnare hos Peppar, med en härligt blöt kvällspromenad.
Fast jag kände mig lite halv när jag vaknade i morse och inte hörde Ellas trippande och inga morgonpussar eller kel. Nu är dock allt tillbaka till det normala och vi ska börja planera, packa och åka ut på böljan den blå,
Lite konstigt känns det för ingen av de stora "barnen" ska med, Maria ska jobba och Martin ansluter lite senare. Men det är bara att vänja sig och se att det är naturens gång.
Har skaffat lite nytt utseende på bloggen, har legat lite på latsida när det gäller den.

Stockholm, Stockholm stad i världen......

Idag har jag och Ella vandrat runt i min kära hemstad. Vi har bråda tider, försöker hjälpa min kusin med förberedelserna inför deras bröllop i helgen, samtidigt som vi ska ha möhippa för hans blivande fru idag och som grädde på moset har jag jättemycket på jobbet att göra, trodde det skulle vara lugnt då jag är ensam där men icke sa Nicke.

Först gick vi en promenad från festlokalen till jobbet, en promenad på 3 kilometer utmed vattnet. Promenad och cykelväg hela vägen, mycket människor, springande, cyklande, badande och lekande. Ella gick fint vid min sida lös hela vägen. Några gånger, med lov, drog hon ner till vattenbrynet och svalkade av sig. På jobbet stannade vi några timmar, sedan var det dax för möhippa, dit kunde ju inte Ella följa med så då gick vi 2 km hem till mormor, på vägen gick vi och shoppade skor då mina gått sönder i hälen under tidigare promenaden, Ella uppförde sig exemplariskt även i affären. Från mormor gick min promenad vidare utan Ella kanske en km där vi träffade den blivande bruden. Då bruden hade haft känning av migrän i flera dagar tog vi det väldigt lugnt. Hon fick rita av sin blivande make, dvs min kusin så här fin blev han.

Några andra hyss hittade vi också på bl.a. en nostalgitrip i Carinas liv med bilder från 80 talet och framåt riktigt roligt. Därefter gick vi iväg på en trevlig grekisk restaurang innan migränen gjorde slut på festligheterna och vi skickade hem bruden. Hoppas nu hon blir bra till bröllopet.

Så här fin var hon i allafall innan hon gick hem.

Tillbaka till min mor hämtade Ella tog sedan en promenad till Slussen på ca 2 km för vidare färd med kommunala medel. Vilken underbar kväll, vilken underbar sommar, vilken underbar stad jag bor i :-) Mycket trevligt folk ute och strosa

Fina ballonger på kvällshimlen och gatumusikanter som spelade.

Solnedgång bakom Tyska kyrkan i Gamla stan, Vi borde ta fler härliga kvällspromenader inne i stan.

Godnatt

Kärt besök

Vad jag älskar människor som är spontana och hänger med på en liten båttur när man frågar :-) Efter att ha skämtat lite på Facebook och mailledes, så slog vi slag i sak och familjen Liw (åtminstone halva) kom upp och hängde med ut i skärgården.

Vi började med en skogspromenad för att Chica och Ella skulle få hälsa på varandra innan de släpptes upp i den trånga båten. Det gick jättebra, de sprang runt och nosade på samma fläckar och viftade glatt på svansen till varandra. Sedan åkte vi vidare till båten och tänk vad hundar finner sig i våra påhitt :-)

Vi började med att segla i halvvind, vilket innebär mycket liten risk att det slår i segel som kan vara otrevligt för en ovan hund, Vi tog oss till Fjärdlång ett naturreservat som ligger utanför Dalarö. Där ankrade vi upp och svalkade oss i det otroligt fina vädret. Hundarna badade för glatta livet och tog mod till sig att hoppa från en brygga som låg minst 1 meter ovanför vattnet.

Tiden går bara så snabbt när man har trevligt, efter lite lunch, promenad, grillning, rosevin i solnedgång och lite juice i soluppgång (hm, sonen min väckte oss 4:30 sedan Johans väckning klockan 5:00, så där satt vi i den underbara uppgången jag, Gunilla och Johan.) Då Jonatan hörde att det fanns en kiosk gick förmiddags promenaden till andra sidan ön genom skog och fårhage otroligt varmt så hundarna fick bada och vi äta glass innan vi vände kosan tillbaka till båten.

Nu blev det bada och vi var alla i (22 grader i vattnet) det blev utan våtdräkt för mig den här gången också.

Här sitter Gunilla och Chica och värmer sig i solen efter badet.

Så här avkopplad var  Chica när vi började vägen hem, dock hade vi nu medvind så det gick undan men samtidigt slog seglerna lite mer och sista 30 minutrarna så fick familjen Liw pröva på att kryssa vilket innebär att båten lutar endel och det genast känns många grader kallare.

Gunilla, Johan, Jonatan det var super roligt att ha er mer och ni är mer än välkomna att hänga med fler gånger.

Nu ska vi fixa lite i trädgården, Mats har börjat fixa med grinden som blivit lite skev. Sedan ska jag jobba en vecka innan vår riktiga semestersegling kommer igång.

Morgonstund har guld i mun

Morgonens promenad var minst lika varm som gårdagen men idag har jag varit förutseende och satt på mig baddräkt så jag kunde simma tillsammans med Ella. Underbart härligt, runt sjön gick promenaden för att riktigt jobba upp svetten sedan glida ner för klippan i det svala vattnet. Ella uppskattar verkligen att man badar med henne, nu blir det mest varje dag. Vilken underbar sommar och semester. Dock ser vår semester inte ut som vanligt. Vi brukar ju dra iväg 4-5 veckor på böljan den blå. Men den här sommaren hoppas vi på 3 veckors segling.

Men efter en intensiv vår känns det skönt att få huset på fötter, träna Ella och äntligen få lära mig lite photoshop :-) förutom att bara vara ute.

Vi har nu anmält oss till Klubbmästerskapet i Gränna. Vi ska starta i lydnadsklass 2. Fast vid genomkörningen med Sanna kände jag mig långt ifrån redo. Men det är klart vi ska vara med.

Hoppas det är många som anmäler sig till [email protected], KM går av stapeln den 5 september i Gränna.

Vilken helg

Vilket väder, i helgen har Johan lyckats lura till och med mig i Östersjön, fast med våtdräkt. Ibland är det skönt att ha en Ella att skylla på. När jag väl kommit i vattnet tycker jag det är underbart skönt men jag är en "slowstarter".
Först i var som vanligt maken, därefter Ella, jag och sist Johan. Johan och Mats utforskade som vanligt botten medans Ella och jag tränade simning och livräddning. Ella har med åren blivit duktig att hoppa från bryggor i år hoppade hon från vår lilla badplattform på båten och från gummibåten, det blir många magplask.

Efter bad och grillning precis innan det blev för mörkt tog Ella sig ann ett viltspår jag lagt tidigare på dagen. Vi har fått backa i vårt spårande då vi fått lite bakslag i träningen. Så just nu lägger jag 6-8 timmars spår som vanligt men kryddat med korv eller köttbullar. Det här var det andra spåret med "krydda" och helt klart har hon fattat att det gäller att stanna kvar i spåret. Dock gick hon rakt fram i sista vinkeln men efter 3 m så vände hon, travade tillbaka och tog ann spåret i rätt riktning igen. Riktigt nöjd var jag med hennes arbete, nu ska jag bara bestämma mig för hur jag ska gå vidare. Tror det blir samma spårlängd och att vi ökar på tiden, för det är där jag tror problemet finns, i tiden. När jag sedan är uppe i över 24 timmar så kan jag börja öka längden igen.

I morse vaknade vi av att vinden hade vridit sig lite och ökat, så vi fick dra efter frukost. Det blev dock en trevlig segling hem med revade segel och kryss, men god fart och sol. I mitt fall slutade det med huvudvärk, Det gäller att dricka mycket i solen, vilket jag lätt glömmer.

valpmys

Äntligen, Äntligen, Äntligen fick jag komma och mysa med valpar :-))))
Jag blir helt fylld av positiva känslor när jag fick snusa på de små liven, Jag och Johan har varit hemma hos Zita, Ellas syster  igår och tittat på killarna :-)

Två härliga killar nu på 4 veckor, ursäkta suddiga bilder men jag hade glömt kameran så det blev bilder på mobilen :-)

Finito var lite trött efter att han röjt runt tidigare men

Storebrorsan var det mer fart på :-)

Helt underbara valpar och en helt underbart besök.

Zita mötte bilen och hälsade när vi kom, men sedan hon fått en liten "Grattis till barnen" present =grisknorr försvann hon in i skuggan och mumsade för fullt medans vi gosade med hennes bäbisar.

För att sedan komma och pyssla om de små.

Tack Zita med familj för en härlig eftermiddag, vi kommer gärna tillbaka men akta då så att inte en av filurerna slinker med hem.