Trixkurs

Nu har vi varit i Vingåker på Konst och trixkurs :)
Jättekul, Lizette höll kursen men vi hade lyxen att även träffa Viktoria. Duktiga tjejer både på Lydnad och Freestyle. Vi åkte ner dit ett helt Perrogäng som snöat in oss lite för mycket på lydnaden och nu kommit fram till att vi skulle göra något helt annat, något kul, något nytt.
Vilket vi också gjorde, Freestyle och trix. Såsom slalom, 8:or, att buga, stampa, Pang - du är död och många fler trix. Jättekul både för oss två och fyrbeningar. Det är alltid lika spännande att plocka fram klickern och be Ella bjuda på beteenden. Vi använde oss inte så mycket att shaping som jag brukar men det som jag tyckte var mest spännande var att Lizette "läxade" upp mig för att jag var "för grå". Vi pratar ofta om detta, svart och vitt så lär sig hunden bäst, är vi inte tillräckligt tydliga så blir det grått och då får vi ofta blandat resultat.

Jag försöker ofta tänka på det, men i min shapingiver så klickar jag tidigt för att få Ella att förstå att hon gör rätt för att sedan dra ut på det hela. Detta gör ofta att jag får en hund som bjuder och bjuder på beteenden och byter snabbt om resultatet (belöningen) uteblir. Dvs ingen stadga. Här fick Lizette upp mina ögon för att vara lite kall och vänta ut "rätt" beteende och belöna stadga istället. Tog inte mer än några försök så såg jag en klar förbättring utan massor av "brus" beteenden, Jättekul.

En annan erfarenhet vi diskuterade och till viss del la oss till med i inlärningen var att tala om för hunden att den är duktig under tiden den utför ett trix inte som i lydnaden vara helt tyst, så att hunden inte blir frustrerad och inte klarar av arbetet.

Kursen var på förmiddagarna efter lunch var det dax att jobba lydnad, både hundar och förare var väl inte i bästa form, då nyinlärning tar mycket på koncentrationen men det var som vanligt jättenyttigt och bra.


Sanna och Peppar försöker få till "pang - du är död"


Johan och Chica kör slalom


Ki och Bibbi tränar 8:or


Själv vet jag inte riktigt vad vi gör men ella försöker nog valsa med mig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0