Niina - inspirationen själv- pass 1

Ok, då ska jag försöka få ihop 2 fullspäckade dagar av BRA träning. (Varning mycket nörderi och text)

Vi samlades klockan 10:00 på Olandsbygdens brukshundsklubb, Jag var sist på plats eftersom dottern fyllde 18 och jag ville uppvakta henne med frukost på sängen. Det var underbart varmt, för varmt för att ha hundarna i bilen. dessutom var det en transportstäcka till den del av klubben vi huserade på. Så efter en presentationsrunda på klubbens altan tog vi med oss allt pick och pack och tog oss ner till planen.

Startordningen var Sanna, Ki, Kata, Johan och sist jag. Vi hade en anledning till tågordningen och den var att Sanna och Ki har båda hundar som kan momenten men som påverkas rejält av förarna då deras nervositet skiner igenom och vad kan vara värst om inte att inför Niina prestera :)

Sanna gav sig i kast med ingång på plan och Fritt följ. Efter första svängarna kom diskussionen upp Var är Peppars förväntning, Vi måste vara noggranna och ge hunden förväntning på en belöning. Sanna upplevde att Peppar "gick som en kratta". Niina besvarade den kommentaren med att "du har tränat honom att gå som en kratta", i normaltillståndet ser inte Peppar ut på det sättet det är vi tränare som har tränat in detta. I Peppars fall att han saknar förväntan. Sanna förde in externbelöning och nu hände det grejer. Vi fick se en Peppar som ökade i förväntan. Niina menade att det räcker inte att ha externbelöning, vi, tränare MÅSTE VÄRDELADDA belöningarna. Vid en senare diskussion i samma ämne sa Niina "Det är inte köttbullen utan UPPLEVELSEN av köttbullen som är viktig". Detta citat gillade jag skarpt och har tagit med mig.

Nästa sak vi fick lära oss under Sannas pass var att "inte ett fotsteg får bli fel" Vi fick från den stunden bli noggranna med våra felsignaler. En kort, lätt felsignal såsom oj eller tokigt, dock inte för negativt laddat vilket lätt NEJ kan bli. För felsignalen ska tagga hunden att vilja göra rätt direkt efteråt. Det är också viktigt att ge felsignal och "göra om" övningen. I fria följet fick vi lära oss att gå tillbaka något steg innan det gick fel och göra om det som gick fel.  ex.v. om vänster om halt  så tog vi gick tillbaka och gjorde 2 steg innan sedan vänsterom halt. I vissa fall belönade vi där i andra fall korregerade vi och fortsatte. det berodde på hundens reaktion, om hunden lätt sänktes så gällde det att belöna, medan orkade hunden med korrigeringen så fortsatte vi.
(För att det inte ska bli för tjatigt så skriver jag mer sammanhållande även om informationen kommer från olika träningspass)

Redan efter dessa 15 minuter såg vi en klar aktivitetsförhöjning hos Peppar, Externbelöning is da shit.........

Sedan ut på planen kliver Ki och Bibbi. Först värmer de upp utanför, sedan går de in på planen och gör ett bra fritt följ. För mig kändes det lite långt men de höll ihop.


När de avslutar så frågar Niina Ki "hur kändes det" Ki tittar med en rynka mellan ögonbrynen och säger något i stil med " Ja hon var ju inte med mig i vänstersvängen" varpå hon snabbt fick svar på tal från Niina.
"och allt det fina och bra hon gjorde, det såg du inte??" Nu kom vi snabbt in på att vi har så lätt att se alla små skavanker men vi klappar oss aldrig på axeln och säger "attans vad bra det gick, eller vilken fin attityd hon har trots att vi är i helt ny miljö" likväl som vi tränar in det som inte fungerar så bra så har vi ju faktiskt lärt våra hundar det som de gör bra också och det får vi inte glömma bort. Lär dig att först tänka den positiva tanken innan du säger det negativa, så blir vi starkare mentalt. Under det här passet blev det också mycket diskussioner angående skillnad mellan träning och tävling. Niina menade på att vi ska lägga bort allt som inte är tävlingsmässigt, ingen klicker inga smackande eller "underhållsord", konstiga positioner eller annat fuffens vi har för oss. Hunden ska tycka att "oj, nu är matte/husse så där tävlingsmässig då händer snart något häftigt"

Vi diskuterade också uppvärmningen, om vi belönar mycket under uppvärmningen för "lätta" saker hur blir det då när vi kommer in på planen kräver 120% av våra hundar under en ganska lång tid utan en enda liten belöningsmöjlighet. Hunden måste ha en stor förväntan på att om den gör det föraren förväntar sig så bra den bara kan så händer det riktigt balla saker. Här kommer externbelöningars värde in, den är lätt för hunden att förstå och dessutom jobba för.

Vi kom även in på de mentala bitarna, Niina menar på att hon aldrig tänker tävling. Hon samlar fortfarande information när hon tävlar (jag har hört detta förr, men det är bra att tjata om) Inför en tävling sätter hon mål hon kan påverka, exempelvis "jag ska göra ett riktigt tydligt handtecken på fjärren". Hon tittar aldrig på poängen för det kan hon inte påverka utan försöker stanna i bubblan och tänka på saker hon kan påverka.

Om hennes hund kunde prata så vill hon att han skulle säga till henne, men vad duktig du var du förberedde mig och var jättetydlig. Om hon tror att hunden kunde säga så så har hon lyckats på tävling.

Om man vet med sig om att man lätt blir nervös på tävling så gäller det att utnyttja varje träningstillfälle som tävlingsträning. Använd träningskompisarna till att titta, klappa, utmana, slå vad eller vad nu som behövs för att dina nerevr ska komma igång. När de så gör det - se till att det blir ett underbart, ballt träningspass för din hund. Så att när hunden upplever att du börjar bli nervös så laddar han extra mycket för nu blir det skoj.
Se också till att belöna oväntat när hunden minst anar. det är det som hunden verkar komma ihåg bäst.

Dessutom behöver vi se över våra belöningsord. Alla 5 kom ibland med långa haranger "Bra, varsegod, vad duktig du är" ju mer vi kan renodla dessdå mindre brus blir det i träningen. Niina upplever "BRA" som mediokert och ville vi skulle välja ord med mera studs.

Nu var det dax för lånehunden Bella och Katarina att stå i glansen.

Bella fick sig också en duvning i Fria följet, framförallt märkte Niina och Katarina att inte vänstersvängarna sitter. Enligt "Niina" var de felinlärda och måste läras om. Katarina kom fram till att Susannes kommando för att "sitta rätt" heter "bättre kan du" helt underbart. Katarina fick tipset om att vara "olydig" att ta alla tillfällen i akt att träna. Enligt Niina vet väl inte din träningskompis som agerar tävlingsledare på vad du behöver träna. Därför "Lyd inte", TL är en störning. Ta kommandot över var du ska starta, gå och uttnyttja friaföljet så att du tränar det som du behöver träna. På detta sätt visar du hunden att det är du som bestämmer inte tävlingsledaren. Även här hände det något markant när katarina använde en boll som externbelöning. Bella blev mycket mer alert och på. Vilket var superkul att se. Mycket snart blev hon "blondinbella" då hon rusade iväg mot bollen men sedan förvånat tittar sig omkring och ser ut att fråga "var är den, var är den".



Johans pass hann jag inte riktigt fokusera på då jag kände att jag behövde fokusera på förbereda mitt eget.

Jag jobbade också med Fria följet, som blev en röd tråd genom de två dagarna för mig. det är jag glad för att jag beslutat mig för att riktigt traggla.
Jag berättade om mina problem att Ella blir oengagerad vilket kan mynna ut i att hon drar och nosar, sackar eller är allmänt ofokuserad på mig (godisbelöning) eller att jag driver upp hennes förväntan för högt (bollbelöning i fickan) så han hon går 20-30 cm för långt fram.
Genom att vara sist hade jag nu lärt mig EXTERNBELÖNING, vilket innebar att jag utan att driva upp Ella genom att göra "utanför plan" för lättbelönat, så la jag ut en boll och fick tillsägelse att ALDRIG ha belöningarna i framfickorna utan bakom ryggen så hamnade en boll i bakfickan. Första försökern trodde Ella vi skulle göra fjärren så så fort jag stannade damp hon ner i läggande. Även här kom fick jag en liten "blänkare" FÖRBERED ELLA, säg fot när vi börjar röra oss bort från belöningarna och absolut innan jag ställer upp. Här brister jag rejält, jag förbereder Ella dåligt. Vi började gå och se jag börjar se en ljusning i mörkret. Det gäller också att tänka till och belöna förutom när hon är i fin position/rätt attityd/rättkontakt även tänka på hur jag "skickar henne", dvs eftersom Ella är lite före vid heta belöningar så bör jag skicka henne på belöningen så hon måste gå bakåt, bakom mig. I förlängningen spelar detta ingen roll men när vi ser tendenser som "för långt fram" så ska de motas bort.


Är det fortfarande någon som orkat läsa så här långt :) nu har jag gått igenom 1 pass, nu var det dax för lunch. Fortsättning får fortsätta i flera andra inlägg.


Kommentarer
Postat av: Anna Nygårds

Du skriver såå bra Susanne!! Jag är med och orkar mycket mer ;)



Kram kram Anna

2012-06-15 @ 12:22:35
URL: http://www.nogg.se/annaochrolex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0