Niina -inspirationen själv - dag 2

Det blev en god sömn och en härlig frukost innan vi åkte tillbaka till brukshundsklubben. Där väntade ännu en dag med underbart väder och mycket klurande och funderande.

Niina hade också lite reflektioner att ge oss. Mycket står skrivet lite här och där men jag tar det igen så vi inte glömmer bort :)

TRÄNARANSVAR: Vi tränar våra hundar och ansvarar både för det som är bra och det som är dåligt. HUnden gör inte såliga moment av sig själva utan för att vi har lärt dem det.

Sila mygg och svälj elefanter: Fokusera på de moment som ska finnas med upp i klasserna nöt exempelvis hopp apport mer än hopp sitt osv.

Kedjor: Träna kedjor, inför bestämda rutiner mellan momenten. Rutiner ger både förare och hund koncentration (man vet vad man ska göra) Det finns lika många övergångar som moment, jobba med dem, planera och träna dem. Belöna inte i slutet av momentet utan utnyttja transporterna och belöna i slutet av transporten eller i mitten på nästa moment.

Belöna oväntat: De vi belönar mest oväntat är det som hunden har lättast att komma ihåg. Var inte förutsägbara, kedjor ska inte vara enligt regelboken, kedja alla små bitar du har klara.
Om externbelöningen har för stark dragningskraft lägg den längre bort eller "längre bort i tiden".



Nu börjar vi vara redo och det var Sannas tur som ville träna inkallning med ställande. Nu med externbelöning, Sanna har tränat mycket med externbelöning för ca 2 år sedan, men slutat då hon i den stunden inte tyckte det fungerade något bra.
Sanna gjorde sig beredd och sa att hon ville se hur mycket Peppar kom ihåg, genast fick hon "fröken" på sig. Niina frågade hur stor sannorlikhet Sanna trodde det var att Peppar skulle lyckas. Sanna sa " jag känner mig modig tror det är 70 % chans att Peppar lyckas". Detta tyckte Niina var för liten sannorlikhet och att vi då lär in för mycket fel. Vi ska tro att det är 95% sannorlikhet att vi lyckas för att köra.

Peppar klarade inkallningen galant, han visste precis vad han skulle göra, Stanna på halva sträckan. Det behövde inte matte påminna honom om :)



Gör om och gör rätt, Vi visar för hunden vad som är fel genom vår felsignal med rätt timing och börjar i detta fall från början igen. Efter två misslyckanden (stannar självmant) ändrar vi övningen. Sanna får flytta nära Peppar och belöna "ingången" genom att skicka på externbelöning. När Peppar förstår att ingången = belöning ökar vi på avståndet mellan matte och Peppar och skickar efter ingång, innan vi börjar träna ställandet på vägen. Det är viktigt att Ändra kriteria så att  hunden lyckas.

Var olydig, träna mycket med tävlingsledare men följ inte varje vink TL säger, detta av flera anledningar.
Hunden ska veta att det är dig han/hon ska följa. Om vi följer TL hela tiden finns risk att hunden börjar tjuvstarta på TL kommendering eller hitta på egna saker under ex.v. fria följet. Dessutom så vet inte TL vad ni behöver träna på. Därför är det viktigt att du tar kommandot över din träning. Bl.a. innebär det att ställa sig på en annan startpunkt än vad TL säger. Detta ska du också uttnyttja på tävling. Om du är första startande, gå bestämt in på planen till en punkt där du tror det är startpunkt. Är du andra eller senare startande, ta reda på startpunkten och marschera bestämt dit. Det hjälper både dina nerver OCH hunden ser att du fortfarande för befäl.

Ki och Bibbi körde fria följet igen.  De fick tillsägelse om vänster om halt som ska vara i linje med där de gått inte ett steg fram. Vilket är lätt hänt. Vi fick återigen tillsägelser om att vi curlar våra hundar för mycket, De ska hitta in i vänsterom halt själva utan hjälp, vare sig med ljud eller kroppen.

Niina berömde Bibbi för att hon lärde sig snabbt. Så att Ki ska tänka till ordentligt och inte fastna i tanken och göra om för många gånger utan hela tiden utmana Bibbi.

Niina är också allergisk emot att man pratar med träningskompisar eller henne när hunden fortfarande är i fotposition. Vi fick tillsägelse att först prata efter att ha "lösgjort hunden" från arbetet. Det här måste jag tänka på hela tiden, jätteviktigt för att vara rättvis mot Ella. Om jag kräver 100% fokus från henne måste även jag leverera 100% fokus, vilket är svårt.

Även på hopp över hinder enl lk2 fick vi med oss bra tänk. Spring med hunden mot hindret första gångerna, kasta boll över hunden och hindret och spring runt hindret och belöna på samma sida som hunden hoppat till.
Minska sedan hjälperna och gå, smyg, ta ett steg för att til slut stå i tävlingsposition. Bollen hjälper dig att få hunden ut från hindret. Änn viktigare om du ska täla bruks med högre hinder.

Det som ska förändras (hjälperna) ska förändras ganska fort.

Idag fick även Kata en tillrättavisning. Hennes felsignaler var ltie för mycket pekpinne och måste bli mer busig.
Bella och Katarina fick i uppgift att leka lite längre inte montera loss belöningen direkt.

Nu var det Johans tur att ge sig på rutan.
Chica gjorde fina rutskick på "nära håll" och stod fint i rutan, Johan belönade då med godis. När sedan metrarna till rutan ökade så kastade sig Chica ner i liggande. Niina menade på, om jag förstod allt rätt, att det berodde på Chicas förväntan då belöningen nu ändrats till frisbeen. Tyvärr hörde jag inte helt vad han skulle göra men han flyttade bland annat ut targeten och körde target skick utan ruta, då verkade ståendet bli kvar så han ska variera mellan rutskick på närmare håll och tasstarget på längre håll tills förväntan är att stå upp.

Jag fortsatte envisas med fritt följ (och jag är sååå himla glad att jag gjorde det)
Även jag fick jobba hårt och Niina menade på att Ella hade fel tänk, hon tänker på bollen istället för arbete. Jag skulle börja kräva mer av Ella. Vara envis, inte ge upp eftersom Ella inte "gick ner sig" när jag korrigerar henne.
Jag påmindes om att använda felkommando och att vara noggrann. Här någonstans börjar både min  OCH Ellas attityd till detta förändras. Jag börjar äntligen se själv var Ella ska vara, jag börjar våga fela och göra om och jag ser att Ella börjar förstå. Niina menade också på att ju mer jag började kräva och bli tydlig dessdå mer började Ellas svans vifta. Kanske jag börjar på en ny resa där jag kan vara mer svart vit :) tjohoo

Godnatt, nu tror jag bara det finns material till ett inlägg till :)



Kommentarer
Postat av: Lena

Vad kul att se lite bilder från era träningsdagar! Härligt och inspirerande med lite annorlunda träning och ideer! Hoppas Du haft en härlig midsommar!

Svar: Lena, Fint om det kan inspirera dig så jag kan ge tillbaka lite av all inspiration jag fått av dig, kram Susanne
Susanne Persson

2012-06-24 @ 01:19:50
URL: http://aussiemeja.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0